Zeker in de eerste maanden na de oprichting van je bedrijf kan het flink aanpoten zijn, om maandelijks rond te komen. Niet voor niets wordt het ondernemers sterk aangeraden om met een ruim startkapitaal aan hun avontuur als ondernemer te beginnen. Tegenvallers in de eerste maanden kunnen zo relatief makkelijk worden opgevangen. Daarbij heb je het startkapitaal nodig om investeringen te kunnen doen in de productiecapaciteit, het opbouwen van een personeelsbestand, het opzetten van marketingcampagnes, enzovoorts. Hoe pak je dit het beste aan? Welke investeringen zijn al in de eerste fase wenselijk en welke uitgaven kun je in eerste instantie uitstellen om een snel faillissement tegen te gaan? In dit artikel lees je er meer over.
Financial lease voor de aankoop van een bedrijfswagen
Een van de uitgaven die je mogelijk liever uitstelt is de aankoop van een eerste bedrijfswagen. Afhankelijk van de diensten en producten die je consumenten aanbiedt, ontkom je er echter niet aan. Denk aan een timmerman die z’n bedrijfswagen nodig heeft om het gereedschap dagelijks mee te kunnen nemen naar klussen. Bij de aanschaf van een bedrijfswagen heb je verschillende mogelijkheden. Denk aan het verschil tussen financial lease en een eenmalige investering in een bedrijfsauto.
Voordelen van de keuze voor financial lease
Financial lease biedt zeker voor een startende ondernemer verschillende voordelen. Het voornaamste voorbeeld daarvan: je startkapitaal blijft grotendeels behouden. De kans op een faillissement neemt hiermee af, daar je budget beschikbaar houdt om tegenslagen financieel op te kunnen vangen. Bij financial lease ben je, in tegenstelling tot de situatie bij operational lease, direct economisch eigenaar van de bedrijfswagen. Het laat je van verschillende fiscale voordelen profiteren. Denk aan de mogelijkheid om af te schrijven op een bedrijfswagen, om de BTW af te trekken, enzovoorts.
Zorg voor een netwerk van zakelijke professionals
Naast de mogelijkheid om een groot deel van het startkapitaal te behouden met financial lease, is het slim om in te zetten op het opbouwen van een netwerk van professionals om je heen. Zij kunnen je in de eerste fase van je onderneming helpen zaken op de rit te krijgen. Denk aan een boekhouder die af en toe een uurtje met je meekijkt, een marketing professional die helpt je website vindbaar te maken in de zoekmachine, enzovoorts. Je bouwt zo’n netwerk op door zakelijke evenementen te bezoeken; denk aan netwerkborrels in de regio en bijvoorbeeld beurzen gerelateerd aan de sector waarbinnen je opereert met je onderneming.