Met de financiële problemen van Zuidplas wordt vaak dezelfde vraag gesteld: kan een gemeente failliet gaan, net als een bedrijf? Bij een bedrijf kan dat wel. Als een bedrijf zijn schulden niet meer kan betalen, kan het failliet worden verklaard.
Een curator onderzoekt dan wat er nog aan waarde over is. Schuldeisers krijgen een deel van hun geld terug en het bedrijf houdt meestal op te bestaan.
Voor een gemeente werkt dat anders. Het antwoord is daarom duidelijk: nee, een gemeente kan niet failliet gaan. Een gemeente is geen bedrijf en valt onder het bestuursrecht. Wel kan de Rijksoverheid ingrijpen als de financiële problemen te groot worden. Daarvoor bestaat de zogenaamde artikel 12-regeling. Dat is het zwaarste middel om een gemeente financieel te helpen.