Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Consument kan fluiten naar geld bij faillissement van winkel

Bron: PZC   |  13 augustus 2013
Heb je net een prachtige badkamer gekocht, gaat een paar dagen later de sanitairzaak over de kop.
Geen uitzondering in deze tijd. In de eerste helft van 2013 telde het Centraal Bureau voor de Statistiek 4.983 faillissementen. Vooral meubelzaken, bouwmarkten en kledingwinkels hebben het zwaar. Een faillissement is niet alleen tegenslag voor de ondernemer, maar ook voor de klant. Bijvoorbeeld als deze al een aanbetaling heeft gedaan of gebruik wil maken van de garantie. Door het faillissement verliest de ondernemer zeggenschap over de overgebleven gelden en goederen. Deze worden overgenomen door een curator die daarvan schuldeisers (crediteuren) betaalt. Als consument sta je helaas achteraan in de rij van crediteuren. Fiscus en bank komen eerst. "Het is helaas niet mogelijk hoger op het lijstje te komen", zegt Olav Wagenaar van juridisch-financieel dienstverlener DAS. Ook niet met de hulp van de rechtsbijstandsverzekering? "Nee, wij sturen een brief naar de curator. Meer kunnen we niet doen", aldus Wagenaar. Wie niet verzekerd is, moet zelf een brief sturen. Een voorbeeldbrief is te vinden op Consuwijzer.nl.

Lees het volledige artikel

Meer faillissement nieuws
Verzorgingstehuis Huize P.R. Derks in Ruinerwold failliet RTV Drenthe | zaterdag 22 november 2025
Bloemisterij failliet bpnieuws | donderdag 20 november 2025
Curator doet aangifte tegen eigenaar failliet kozijnenbedrijf denieuwestermaastricht | donderdag 20 november 2025

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland