De Adriana Maria en Gesina Maria (135 bij 11,45 meter, 4.038 ton) van het failliete Twente Rijn Scheepvaart BV, een dochter van Combi International, zijn op de door ABN-AMRO georganiseerde faillissementsveiling teruggekocht door de eigenaren van de failliete BV, Martien Roelofs en Jan Buijks.
Roelofs en Buijks hebben de schepen ondergebracht in twee nieuwe BV's en omgedoopt in Vivadero-R (de Gesina) en Beaufort (de Adriana). Volgens NRC Handelsblad zijn de schepen, met toestemming van ‘De Bank' verkocht voor 3,8 en 3,4 miljoen euro.
De vordering van de bank Twente Rijn Scheepvaart bedroeg 16,8 miljoen euro, bijna 10 miljoen meer dan de opbrengst. Toeleveranciers, waaronder Koedood Dieselservice, die 2 niet betaalde Mitsubishi hoofdmotoren leverde, kunnen naar hun geld fluiten. Arie Koedood voelt zich enorm belazerd en noemt de gang van zaken in NRC een slecht voorbeeld voor de hele binnenvaart. ‘Er zijn heel veel ondernemers die letterlijk dag en nacht varen om het hoofd boven water te houden. Die hebben er nu twee goedkope concurrenten bij.'
Lees het volledige artikel