Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Belangrijkste Duitse belangenclub voor elektrische auto’s failliet

Door:
FaillissementsDossier.nl
  |  28 mei 2025
De Duitse elektromobiliteitssector is hard geraakt door het faillissement van de Bundesverband eMobilität e.V. (BEM), een van de belangrijkste lobbyorganisaties voor elektrisch vervoer in Duitsland. Op 23 mei 2025 werd het faillissement officieel aangevraagd bij de rechtbank in Berlijn-Charlottenburg, waar de Berlijnse advocaat Joachim Voigt-Salus is aangesteld als voorlopig curator.

450 bedrijven en een miljoen banen geraakt

De klap is groot: BEM vertegenwoordigde naar eigen zeggen zo'n 450 bedrijven, variërend van autofabrikanten en leveranciers tot producenten van laadpalen en juridische dienstverleners. Gezamenlijk zouden deze leden goed zijn voor een jaarlijkse omzet van meer dan 100 miljard euro en ruim één miljoen medewerkers wereldwijd. Tot de leden behoren onder andere bekende namen als BayWa, Mitsubishi, Kia en gridX.

Interne spanningen en onduidelijke financiële situatie

Hoewel de exacte oorzaken van het faillissement nog niet naar buiten zijn gebracht, wijst de recente geschiedenis van BEM op interne verdeeldheid. Anderhalf jaar geleden kwamen spanningen binnen het toenmalige driekoppige bestuur aan het licht, waarbij met name de omgang met financiële middelen en de koers van de aan het BEM gelieerde BEM Academy GmbH tot discussie leidde. De ruzie leidde in april 2024 tot het vertrek van oprichter en voormalig voorzitter Kurt Sigl, die in een open brief afstand nam van zijn medebestuursleden Markus Emmert en Christian Heep.

De organisatie, die in 2009 werd opgericht met als doel de belangen van de opkomende e-mobiliteitssector te behartigen en het netwerk tussen politiek, industrie en media te versterken, lijkt daarmee ten onder te zijn gegaan aan een combinatie van interne instabiliteit en externe druk.

Impact op de sector en politiek onzekere tijden

Het faillissement van BEM komt op een precair moment. Hoewel de verkoop van elektrische voertuigen in het eerste kwartaal van 2025 met 42,8% toenam, blijft de sector kampen met bredere structurele problemen. De afschaffing van de aankoopsubsidie voor e-auto’s leidde eerder al tot een forse daling in de verkoopcijfers. Tegelijkertijd is de positie van Duitse fabrikanten in vergelijking met de Chinese concurrentie verzwakt.

De Duitse overheid, geleid door SPD en CDU, heeft in het coalitieakkoord nieuwe stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden aangekondigd. Over de precieze vorm en uitvoering daarvan is echter nog veel onduidelijk. De onzekerheid binnen de sector is intussen verder toegenomen door het wegvallen van een belangrijke belangenbehartiger.


Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland