Niet dat het hiervoor slecht ging met de iGaming business, deze vertoont namelijk al jarenlang een veelbelovende groei, en dit is nog eens een extra zetje in de weg omhoog. Nieuwe online gokplatformen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond om zo te proberen een graantje hiervan mee te pikken.
Maar iedereen die een beetje bekend is met de wetten van het ondernemen weet dat enthousiasme en een groeiende markt geen garantie zijn voor succes. En in dit geval zullen ook zeker niet alle online casino’s slagen. Sommige zullen vallen, en hard ook. De grote vraag is natuurlijk, waarom falen ze, waarom gaan ze failliet? Waarom kunnen sommige online casino-eigenaren niet omgaan met een aantal van de risico's van de markt? En wat zouden ze juist wél moeten doen om niet alleen te blijven drijven maar om juist te floreren?
De oorzaken van online casino faillissementen en hoe ze te voorkomen
Sommige van de onderstaande oorzaken waarom online casino’s failliet gaan zijn regelrechte inkoppers, maar er zijn zeker ook meer branche specifieke en minder voordehand liggende redenen aan te wijzen.
Mismanagement
Inkopper 1. Hoe briljant ook het idee en hoe enorm de groei in de sector, een onderneming heeft geen overlevingskansen als het slecht gemanaged wordt. Of het nu een gebrek is aan visie, inferieure financiële planning, of zwakke sociale of communicatieve vaardigheden, slecht leiderschap kan ervoor zorgen dat een online casino al bij lancering gedoemd is te kapseizen.
Het is dan ook van belang dat managers hun zwakheden (er)kennen en zich omringen met een team van specialisten die dat kunnen compenseren. Dit heeft een dubbele werking. Een sterke ploeg met vooral ervaren experts zal niet alleen positief uitpakken voor de bedrijfsvoering zelf, maar zal ook behoedzame investeerders eerder overtuigen en over de streep trekken om geld in de onderneming te stoppen.
Slechte promotie
Slechte marketing is de absolute doodsteek voor een online casino. Deze hebben namelijk een gestage stroom nieuwe spelers nodig die om echt geld spelen om te overleven. De concurrentie is moordend, dus de marketing en advertenties moeten erop gericht zijn om dit specifieke platform positief te onderscheiden van de rest. Waarom moeten spelers juist hier spelen en niet bij een ander?
Marktonderzoek en een marketingcampagne die precies is afgestemd op de doelgroep zijn, meer nog dan in andere branches, essentieel om te overleven in deze sector. Het zal je dan ook niet verbazen dat sommige online casino’s de helft van hun gehele budget besteden aan marketing en een groot deel aan retentie, ofwel het proberen te behouden van nieuwe spelers.
Slecht, of zelfs geen businessmodel
Het simpelweg kopiëren wat de concurrentie doet zal op de korte termijn misschien wel werken, maar zal op de lange termijn gedoemd zijn te falen. Zo gauw de spelers doorhebben dat er hier niets bijzonders te beleven is, zijn ze weg. Een weldoordacht businessmodel is dan ook essentieel.
In dit geval is onderscheid de sleutel tot succes. Betere of hogere bonussen, grotere winstkansen, leukere spellen, specifieke of vernieuwende vormgeving, dit en vele andere aspecten maken een online casino succesvol. Zorg dat er iets is waardoor je je onderscheidt van de kudde, het draait allemaal om de meerwaarde. De eerdergenoemde marketingstrategie is dan ook een verlenging van het cruciale idee dat spelers alleen terug blijven komen als een platform echt iets meer te bieden heeft dan de rest.
Hacken en fraude
Hackers en fraudeurs vormen een steeds groter wordende uitdaging voor elke online business, maar in het bijzonder voor online casino’s. Een beetje hacker kan zomaar de financiële stabiliteit en dus ook de reputatie van een casino een flinke dreun verkopen. Er is dan ook een ware wapenwedloop gaande tussen online casino’s en hackers. Een ander probleem vormen de fraudeurs die op een onderhandse manier geld proberen te “verdienen”, of crimineel geld willen witwassen.
Ook hier vormen specialisten een oplossing. Cyberbeveiligingsbedrijven bieden tegenwoordig allerlei geïntegreerde oplossingen om casinoplatformen te beveiligen. Met meerdere beveiligingslagen maken ze het de slechteriken zo moeilijk mogelijk om binnen te komen en schade aan te richten.
Ook fraudeurs moeten zo vroeg mogelijk afgeschrikt worden. Dit kan onder andere via het KYC ofwel
Know Your Customer beleid. Hierbij moet een speler allerlei documentatie overleggen om aan te tonen dat hij of zij echt is wie hij zegt dat hij is.
Conclusie
In de gokbranche hangt succes aan beide zijden een beetje af van geluk. Maar aan de bedrijfskant kun je het gelukkig wel veel beter sturen. Er zijn tal van succesverhalen in de iGaming business, maar daartegenover zijn er meer dan genoeg horrorverhalen van bedrijven die failliet gaan, al dan niet om een van de bovengenoemde oorzaken.
In een notendop komt het hierop neer dat als een platform wil slagen het zich allereerst moet houden aan regel nummer 1 van succesvol lange termijn ondernemen: minder geld uitgeven dan dat spelers binnenbrengen op het platform. Daarnaast is het ook belangrijk dat een platform zich onderscheidt en een duidelijke meerwaarde biedt. Je ziet dan ook dat succesvolle online casino's vaak een aantal overeenkomsten hebben. Ze hebben een helder en doordacht businessmodel, uitgekiende marketingstrategieën, ultra strenge beveiliging, maar vooral verstandige leiders.