Gaat TUI Thomas Cook achterna? Als gevolg van de coronamaatregelen maakt het Duitse reisconcern momenteel 700 miljoen euro verlies per maand. Ondanks drie omvangrijke steunoperaties zullen de financiële reserves begin volgend jaar opnieuw op zijn. Staat TUI met zijn tienduizenden medewerkers op omvallen?
De kas van de TUI Group loopt leeg
Een klein half jaar voordat de angst voor het coronavirus de reiswereld lamlegde, ging het oudste en een van de grootste reisbureaus van de wereld failliet. Het Engelse Thomas Cook, opgericht in 1841, bezweek onder een schuldenlast van 150 miljoen pond. Analisten van de reisbranche vrezen dat binnen afzienbare tijd voor een tweede gigant het doek valt. De kas van de TUI Group, het grootste reisconcern van Europa, loopt zo hard leeg dat het de vraag is hoe lang de regering in Berlijn bereid blijft de tekort aan te vullen.
2020 is een catastrofaal jaar voor TUI
1600 reisbureaus. 5 luchtvaartmaatschappijen. 150 vliegtuigen. 400 hotels. 17 cruiseschepen. 214.000 bedden. 72.000 medewerkers die 27 miljoen klanten in 180 regio’s een onvergetelijke vakantie bezorgen. Omlijst door kiekjes van zonnige stranden worden op de bedrijfswebsite van de TUI Group nog altijd de indrukwekkende cijfers opgesomd die de onderneming naar de wereldtop van de reisbranche hebben gestuwd. Wie van de inktzwarte werkelijkheid wil kennisnemen, moet naar de pagina’s van de Duitse kranten uitwijken: daar wordt zonder omwegen gesproken van een ‘Katastropenjahr’.
TUI: hoge rente voor overheidsleningen
Tot eind september werd in het afgelopen boekjaar een omzet gerealiseerd van een kleine 8 miljard. Een jaar geleden kwam dit bedrag nog uit op 19 miljard euro. TUI kreeg drie keer een steunpakket van de overheid. In totaal maakte Berlijn al 4,3 miljard over, voor het grootste deel in de vorm van kortlopende leningen waarvoor een steile rente van 9,5 procent moet worden betaald. Bij monde van ceo Fritz Joussen houdt de onderneming er de moed nog in (‘TUI is klaar voor een snelle en succesvolle hervatting van reisactiviteiten’) maar beleggers betwijfelen in toenemende mate of TUI wel overeind kan blijven.