Vlak. Aardbevingsbestendig. Centraal gelegen aan de A28 tussen Groningen en Assen. Makelaars en projectontwikkelaars lopen zich stiekem vast warm voor de grote, interessante woonwijk die in het noorden kan verrijzen. Tussen droom en daad rest nog een laatste hindernisje: Groningen Airport Eelde moet nog failliet gaan.
Luchthavens vrezen voor voortbestaan
Niet alleen luchtvaartmaatschappijen vrezen door de coronacrisis voor hun voortbestaan, ook luchthavens zien een zwartgallige toekomst opdoemen. Vorige week bleek uit een rapport dat de Nederlandse economie nergens zwaarder is getroffen dan in de regio Haarlemmermeer. Waar in het tweede kwartaal de economische activiteiten in bijvoorbeeld Almere met minder dan vijf procent afnamen, moest er in de Haarlemmermeer een krimp van twaalf tot veertien procent worden genoteerd.
Ook in 2019 daalde het aantal passagiers op Eelde al
Deze dreun daalt wereldwijd op elke start- en landingsbaan neer. En waar internationale hubs als Frankfurt, Heathrow en Schiphol hoe dan ook onmisbaar blijven, zal het voor regionale luchthavens aan de periferie lastiger worden om hun redenen van bestaan overeind te houden. Zeker wanneer, zoals in het geval van de Groningse luchthaven Eelde, er toch al elk jaar geld bij moet om de exploitatie rond te krijgen. In het precoronajaar 2019 was Eelde enige van de vijf nationale luchthavens waar het aantal passagiers daalde. Terwijl Eindhoven, Maastricht en Rotterdam met bijna dubbele cijfers groeiden, zag Eelde 23 procent minder passagiers aan de vertrekbalie verschijnen.
Aandelen van airport Eelde zijn niets waard
De waarde van de aandelen van deze in 1931 opgerichte luchthaven is intussen gezakt naar nul komma nul. Eind maart verkocht de gemeente Groningen, met 26 procent een grootaandeelhouder, haar belang aan de Friese investeringsmaatschappij FB Oranjewoud. Deze stichting, die Eelde beschouwt als een essentieel onderdeel van de Noord-Nederlandse infrastructuur, had er welgeteld één euro voor over. Ook de gemeente Assen, eigenaar van tien procent van de airportaandelen, aast nu op een dergelijke deal.
Eelde: thuishaven voor drones?
Oranjewoud, een uit de Friesland Bank voortgekomen club die miljoenen in kas heeft, ziet nog volop mogelijkheden in de luchthaven. Toeristen uit het buitenland, drones, elektrisch vliegen… In een interview dat hij twee maanden geleden aan het Dagblad van het Noorden gaf, droomde Jorrit Volkers, voorzitter van Oranjewoud, hardop over de vele manieren waarop luchthaven Eelde de Noorderlingen kan opstuwen in de vaart der volkeren.
Vliegveld Eelde: een gewilde woonwijk
Maar er doen ook hele andere scenario’s de ronde. In deze voor de luchtvaart dramatische tijden is het immers allerminst denkbeeldig dat de Groningen Airport Eelde N.V. failliet gaat. Wanneer de aandeelhouders (waaronder ook de provincies Groningen en Drenthe, beiden dertig procent, en de gemeente Tynaarlo, vier procent) er niet in slagen een nieuwe exploitant te vinden, komt de gebruiksvergunning te vervallen. De gemeente kan dan overwegen het terrein een nieuwe bestemming te geven. En met zijn beschermde dorpsgezichten, een gordel van landgoederen, historische kerkjes én de uitstekende bereikbaarheid zou het, zeker nu thuiswerken afstanden relatief heeft gemaakt, zomaar kunnen dat vliegveld Eelde tot een gewilde woonwijk uitgroeit.
Toekomstplannen in prullenbak
Volgende maand willen de aandeelhouders met de politiek verder praten over de toekomst van de luchthaven. Interim-directeur Bart Schmeink heeft al eerder opgemerkt dat hij na het stilvallen van de luchtvaart alle toekomstplannen in de prullenbak heeft gegooid.