Actuele informatie over faillissementen en surseances

Opnieuw low-cost airline failliet

Door:
Henk Hanssen
  |  3 oktober 2018
Nog niet zo lang geleden cirkelden de prijsvechters als een zwerm aasgiertjes rond de grote logge luchtvaartmaatschappijen. Die tijd lijkt voorbij. Begin deze week ging de IJslandse low-cost maatschappij Primera failliet. Vorige maand moest het Duitse Small Planet Airlines surseance aanvragen en eerder dit jaar werden het Vlaamse VLM Airlines, het Nederlandse FlyOrange en SkyWork Airlines uit Zwitserland failliet verklaard. Wat is er aan de hand?

‘Tot ziens’

‘Namens het team van Primera Air willen we u bedanken voor uw loyaliteit. Op deze trieste dag zeggen we tot ziens tegen u allen.’ Voor passagiers die op zoek naar de beste deals de websites van prijsvechters afstropen, is deze mededeling inmiddels een bijna alledaags verschijnsel. Op 1 oktober zag Primera Air zich genoodzaakt dit bordje op te hangen. Het in Letland geregistreerde bedrijf, een dochteronderneming van de Primera Travel Group, werd opgericht in 2003. Met een vloot van vijftien vliegtuigen bediende het tientallen bestemmingen in Europa en de VS.

Voor een spotprijs van Brussel naar New York

Sinds dit voorjaar stuntte Primera op de transatlantische routes door voor 99 pond vluchten van Londen naar New York en Boston aan te bieden. Half augustus kondigde de prijsvechter stoer aan zijn vleugels verder uit te slaan: met ingang van juni 2019 zou de maatschappij ook vanuit Brussel voor spotprijzen naar New York, Washington en Boston gaan vliegen. Volgens een verklaring van het bestuur leidden ‘verschillende onvoorziene gebeurtenissen’ tot financieringsproblemen waarvoor geen overbruggingskrediet kon worden geregeld.

Vertraging bij Airbus

Zo zag de onderneming zich genoodzaakt om tien miljoen euro te spenderen aan de reparatie van vliegtuigen die ernstig waren aangetast door corrosie. Een andere tegenvaller was een vertraging bij Airbus dat de door Primera bestelde grote en vooral zuinige A321neo-toestellen later zou leveren dan gepland. Om dit euvel te ondervangen leaste Primera een aantal oude Boeings die veel meer brandstof verbruikten. Tot overmaat van ramp bleken deze toestellen allerlei mankementen te vertonen met als gevolg een reeks vertraagde en geannuleerde vluchten en ontevreden passagiers.


Schaal en concurrentie

Volgens analisten is de competitie in de luchtvaartsector zo moordend dat relatief overzichtelijke problemen als een reparatie of uitstel van levering een maatschappij al fataal kunnen worden. ‘Het is vooral een kwestie van schaal en concurrentie,’ merkte Rob Byde, transportexpert bij de New Yorkse investeerder Cantor Fitzgerald, eerder op tegen CNN. De kleine prijsvechters moeten het tegen Easyjet en Ryanair afleggen omdat ze niet de omvang hebben om kortingen op onder meer kerosine te bedingen.

Grote turbulentie

Bydes voorspelling dat de Europese markt door tal van consolidaties en faillissementen zal worden opgeschud is inmiddels uitgekomen. In augustus zagen VLM Airlines uit Antwerpen en SkyWork Airlines uit Bern zich gedwongen alle vluchten te staken en in september gunde een rechter in Berlijn uitstel van betaling aan het haperende Small Planet Airlines. Ook vorig jaar was er sprake van grote turbulentie. Toen gingen onder meer Monach, de op vier na grootste airline van het VK, de Oostenrijkse vakantievlieger NIKI en AirBerlin op de fles.

Henk Hanssen Wie is Henk Hanssen
Henk Hanssen is als financieel-economisch redacteur verbonden aan Faillissementsdossier.nl. Hanssen studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Film- en TV-academie in Amsterdam. Hij werkte onder meer voor bedrijven als ING Bank en de ANWB en voor diverse week- en maandbladen, waaronder Rails, De Zaak, Money en Geld-magazine.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland