Actuele informatie over faillissementen en surseances

Waarom u dit jaar geen cadeaubonnen cadeau moet geven

Bron: FaillissementsDossier.nl   |  8 november 2017
Wat hij Sint dit jaar uit de zak laat toveren weet hij nog niet maar, voor onze columnist Robert Jan Blom is één ding zeker: het worden geen cadeaubonnen van een groot warenhuis. ‘Voor je het weet zijn die toko’s failliet en kunnen de ‘gelukkigen’ hun waardebonnen alleen nog kwijt in het open haardvuur.’

Hudson’s Bay loopt niet best

Zo vlak voor Sinterklaas en Kerstmis wil ik natuurlijk niemand ongerust maken maar,  ik raad iedereen wel af om geliefden en anderen te voorzien van cadeaubonnen van warenhuizen en grootwinkelbedrijven. Mijn waarschuwing betreft niet alleen Blokker en andere ketens waarvan bekend is dat ze het moeilijk hebben. Ook bij de zo feestelijk geopende warenhuizen van Hudson’s Bay zou ik het niet wagen een cadeaubonnetje te kopen. Deze zaken lopen niet best, zo wordt door ingewijden opgemerkt. Waarom niet? Het antwoord vind je een paar tellen nadat je een Hudson’s-filiaal bent binnengelopen. Als je geblinddoekt de drempel overgaat en na een meter of tien weer je ogen opent, waan je jezelf in de Bijenkorf. Beide warenhuizen verkopen hetzelfde soort spullen – ik trof er zelfs precies dezelfde producten aan. Ik vind het spijtig voor onze Canadese vrienden die met zoveel enthousiasme al die V&D-panden nieuw leven hebben ingeblazen maar, aangezien de in 1870 opgerichte Bijenkorf een begrip is in Nederland, gok ik erop dat de laatste de strijd gaat winnen. 

Vertild aan Kaufhof

In Duitsland en Oostenrijk loopt het overigens ook niet lekker met Hudson’s. Ze lijken zich vertild te hebben aan Galeria Kaufhof, een grote keten met vestigingen in Duitsland en België, die ze in juni 2015 voor 2,8 miljard euro kochten. Het gerucht gaat dat Signa Holding, het Oostenrijkse bedrijf dat eigenaar is van concurrent Karstad, Kaufhof van de Canadezen wil overnemen. Hudson’s zal een gat in de lucht springen: vorige maanden vroegen ze nog toestemming aan de Duitse vakbonden om op het loon van de 21.000 medewerkers te mogen snoeien. Als de deal doorgaat, zal Signa ongetwijfeld de beide ketens samenvoegen. Met kostenbesparingen en ontslagrondes zullen ze het nog een tijdje weten uit te zingen in deze sector maar voor de lange termijn is ook hier de conclusie duidelijk: het warenhuis heeft zijn beste tijd gehad. Jammer dat een groot concern als Hudson’s zich dat niet tijdig heeft gerealiseerd. De eerste de beste analist had hen dat kunnen vertellen.

Boetiekje in de binnenstad

Laten we een punt zetten achter al die eentonige tragedies van  warenhuisconcerns die miljardenbedragen bieden voor zieltogende concurrenten en/of voor de gebouwen waarin zij gevestigd zijn. Reddingsplannen zijn achterhaald, beter gezegd: reddingsplannen bestaan niet. Alleen de consument kan het warenhuis redden maar hij en zij hebben de buik vol van het grootwinkelbedrijf. Johnny, Anita, Ingrid, Henk, Sjoerd en Carla laden de draagtassen liever vol bij de Action, de Flying Tiger en de Hema. En voor de exclusieve boodschap wijken ze uit naar een boetiekje in een binnenstad. En daarbuiten? Daar zweeft het Grote Internetmet zijn duizenden winkels die alles binnen 24 uur kunnen bezorgen.

Robert Jan Blom

Wie is

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland