Actuele informatie over faillissementen en surseances

Een nieuwe strategie voor de stad

Door:
Robert Jan Blom
  |  19 juni 2019
Onze columnist Robert Jan Blom heeft zijn eigen winkelcentrum zien verkruimelen. In het centrum van zijn stad ziet hij hoe de gaten worden opgevuld door kappertjes, nagelstudiootjes en belwinkels. Tien procent van de winkelpanden staat inmiddels leeg. Vandaag pleit Blom voor een ambitieuze nieuwe strategie die nìet is gestoeld op wensdenken maar op de bittere realiteit van faillissementen en winkelsluitingen.

Het winkelcentrum is veranderd

In 1976 kwamen mijn vrouw en ik in Alphen aan den Rijn wonen. Vanuit onze flat keken wij uit op een nagelnieuw winkelcentrum: de Ridderhof. In de Ridderhof kon je heerlijk winkelen. Er was van alles, van keurige heren- en damesmodewinkels en een gezellig restaurant tot een audiospeciaalzaak en supermarkten. Maar dat mooie winkelcentrum is veranderd. Er groeit niets meer, alle kleur is verdwenen, het is er verschrikkelijk stil. Zo stil dat circa tien van de veertig winkeliers de moed hebben opgegeven.

Kappertjes

De mooie kwaliteitswinkels van weleer hebben plaatsgemaakt voor telefoonwinkels, nagelstudiootjes en kappertjes. Over één ding zijn al die verschillende entrepreneurs het roerend eens. ‘Hun’ Ridderhof is toe aan vernieuwing. Lastiger wordt het wanneer de financiële kwestie op tafel komt: wie moet opdraaien voor de kosten van die opknapbeurt? Het winkelcentrum is destijds niet opgezet door een investeerder of projectontwikkelaar maar door de gemeente die de 45 winkels verkocht aan 45 verschillende winkeliers. De Ridderhof is dus feitelijk het bezit van tientallen eigenaren. Een verlammende situatie.

Tien procent winkels leeg

Winkelmisère is bepaald geen exclusieve kwaal van de Ridderhof. In het centrum van Alphen staat circa tien procent van de winkelpanden leeg. De bekende juwelier Siebel is na tientallen jaren vertrokken, CoolCat staat op het punt van sluiting, de Kijkshop is weg en MediaMarkt heeft besloten een kleinere behuizing te zoeken. Gelukkig bruist Alphen aan den Rijn nog behoorlijk, vooral vanwege de vele gezellige restaurantjes. De leegstand van winkels heeft alleszins te maken met faillissementen en sluiting. Het verdwijnen van V&D heeft natuurlijk aan de teruggang bijgedragen.

Een shopje met snuisterijtjes 

Gemeentebesturen doen hardnekkige pogingen om de lege winkels op te vullen. Logisch: een rij verlaten winkels draagt niet bij aan een mooie, actieve, economisch bloeiende stad. Maar het opvullen van winkels leidt vaak tot vestigingen van een lagere kwaliteit. Kleine starters die een kaaswinkeltje beginnen, of een shopje met snuisterijtjes, een pandje met plantjes en bloemetjes, nog een telefoonwinkel, een cadeauwinkel of de vijfde brillenzaak in de straat. Niet vreemd dat het publiek zich liever niet meer laat zien in het centrum waar voor het parkeren soms € 7,50 moet worden betaald.


Gaten dichtplamuren

Met dit beleid zal de leegstand doorgaan. Zolang gemeenten de gaten in de centra dichtplamuren met pop-up-stores zullen er op termijn alleen maar meer lege winkelpanden bijkomen. Een geheel nieuwe strategie is dus zeer gewenst, een nieuwe strategie die rekening houdt met meer faillissementen en winkelsluitingen. En als er een nieuw winkelcentrum moet komen, zet er dan een klein winkelcentrum neer. Grote winkelcentra, hoe prestigieus ook, zijn niet meer gewenst. En maak parkeervoorzieningen rond de winkelcentra liefst gratis, zoals dat ook in Duitsland gebeurt.

Wacht niet te lang met een nieuwe aanpak, bedenk dat de ‘stad’ steeds stiller wordt.

Robert Jan Blom

 

 

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland