Actuele informatie over faillissementen en surseances

Curatoren, stop met de handel in klantenbestanden

Door:
Robert Jan Blom
  |  24 april 2019
Wat weegt zwaarder? De belangen van de schuldeisers of de privacy van klanten en leveranciers? Curatoren blijken persoonsgegevens van klanten en leveranciers als ordinaire handelswaren te beschouwen. Bij verkoop van de faillissementsboedel gaan de data (inclusief financiële gegevens) naar de hoogste bieder. Onze columnist Robert Jan Blom doet een moreel appel op de curatoren. ‘Stop met deze verwerpelijke handel!’

Waardevol onderdeel van faillissementsboedel

Vergeet even de machines, het wagenpark en de merkrechten. Een van de meest waardevolle onderdelen van een faillissementsboedel is tegelijkertijd een van de minst zichtbare: adressen. Van leveranciers. Van concurrenten. Van klanten. Uit spitwerk dat het Amsterdamse platform voor onderzoeksjournalistiek Investico voor de Groene Amsterdammer en Trouw verrichte, bleek dat curatoren deze data heel wat hoger aanslaan dan de DeLonghi-espressomachine uit de bedrijfskantine. De onderzoekers toonden met voorbeelden uit de praktijk aan dat de bedragen ook bij kleine bedrijven kunnen oplopen tot vele duizenden euro’s.

Adressenbestanden zijn geen gewone goederen

Heel begrijpelijk dat een curator elke cent uit de boedel van een gefailleerde ondernemer probeert te persen. Schuldeisers blijven immers maar al te vaak met lege handen achter. Maar de dames en heren curatoren zullen toch ook aan hun water voelen dat adressenbestanden geen gewone goederen zijn. Sterker, het is moreel volstrekt onaanvaardbaar dat een adressenbestand met hetzelfde gemak wordt verkocht als een partij gevoerde winterjassen van CoolCat. Ik schrijf met opzet ‘moreel’ en niet ‘wettelijk’ onaanvaardbaar omdat, hoe vreemd het ook klinkt, de wet op dit punt wazig is.

Gegevensbescherming

De mist wordt vooral veroorzaakt door het feit dat het hier gaat om zogeheten Europese wetgeving. Sinds mei 2018 wordt elk EU-land geacht zich te houden aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De bridgeclub, de voetbalvereniging en de Verenigde Parkieten Sociëteit riskeren een fikse boete wanneer zij zonder toestemming circulaires verspreiden, zeker wanneer deze uitingen als reclame kunnen worden aangemerkt. En, mind you, dat is al het geval wanneer onder de uitnodiging voor de jaarlijkse bingoavond een paar logo’s prijken van lokale neringdoenden die wat prijsjes beschikbaar hebben gesteld.


Autoriteit Persoonsgegevens laat ruimte

Als weinig anderen zijn curatoren zich bewust van de aangescherpte regelgeving, doorgaans hebben ze zelf een juridische achtergrond. Toch staken ze hun praktijken niet. Investico liet zien hoe de klantenbestanden van een belastingadvieskantoor, een garage en een gezondheidsinstituut recentelijk via de curator van eigenaar wisselden. Geconfronteerd met vragen over deze dubieuze handelwijze, stellen curatoren dat zij op de eerste plaats de belangen van de schuldeisers dienen. Daarnaast verwijzen ze naar de steeds wisselende uitspraken van de Autoriteit Persoonsgegevens die ruimte laat voor de adressenhandel.

‘Persoonsgegevens zijn niet zomaar handelswaar’

Eerder stelde de Autoriteit inderdaad dat ‘klantenbestanden deel uitmaken van de boedel en dus mogen worden doorverkocht’. Tegenover Investico namen de privacywaakhonden onlangs een fermer standpunt in: ‘Wanneer in een privacy-statement staat dat persoonsgegevens nooit met derden worden gedeeld, mag dit ook na een faillissement niet. Persoonsgegevens zijn niet zomaar handelswaar,’ heet het nu.

Moreel appel

Het kan nog jaren duren voordat deze praktijk juridisch is beslecht. Misschien moet de Hoge Raad eraan te pas komen of, waarschijnlijker, het Europees Hof. Daarom doe ik bij deze een moreel appel op curatoren. Klantenbestanden verkopen is niet ‘kies’, het is zelfs verwerpelijk, het bestand kan in handen komen van criminelen. Dus curatoren: liever niet doen, dat verkopen van adressen.

Robert Jan Blom

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland