Veel mensen zijn in de veronderstelling dat het door de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) niet meer mogelijk is om koud te acquireren. Dat is echter géén juiste veronderstelling. In de AVG-wet staat immers géén verbod op koude acquisitie. Er zijn wel een aantal tips waar je op moet letten als je deze techniek toepast. De grens is immers wel erg dun.
De privacywetgeving die sinds vorig jaar van kracht is gegaan, heeft een duidelijke doelstelling en dat zijn de privacyrechten van iedere burger. Voor alle toepassing van persoonsgegevens moet toestemming worden gevraagd en is een volledige openheid met betrekking tot het gebruik van deze gegevens verplicht. Dit heeft uiteraard ook gevolgen op de manier waarop koude acquisitie kan worden uitgevoerd. Cold calling is het benaderen van prospects waarmee nog géén relatie is opgebouwd met het doel om af te stemmen of er interesse is in een samenwerking.
De invloed van de AVG op Cold calling
De oude regels schreven voor dat persoonlijke gegevens niet gebruikt mogen worden zonder expliciete toestemming. Met de komst van de AVG-wet zijn de cold calling regels strenger geworden. Ook de zakelijke gegevens (een zakelijk e-mailadres of telefoonnummer) die terug te herleiden zijn tot één persoon mogen niet meer gebruikt worden.
Lees verder op ZZPInside.nl