Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Bretonière Group definitief failliet

Door:
Henk Hanssen
  |  13 maart 2019
De rechtbank in Amsterdam heeft Bretonière Group vandaag definitief failliet verklaard. Het in 1971 opgerichte schoenenbedrijf heeft het faillissement dit weekend zelf aangevraagd. Bij de onderneming die verschillende eigen vestigingen, shop-in-shops en een groothandel omvat werken 115 mensen. Er worden pogingen tot een doorstart ondernomen.

Schoenensector profiteert niet van opleving

Marktomstandigheden hebben geleid tot aanhoudend teruglopende omzetten, stelt het bedrijf in een verklaring die zondag werd uitgegeven. In tegenstelling tot de meeste andere sectoren in de detailhandel heeft de schoenensector niet kunnen profiteren van de economische opleving. Sinds het einde van de financiële crisis zijn de omzetten in de branche in totaal met 25 procent gedaald. Het CBS constateerde al eerder dat het aantal schoenenwinkels sinds 2012 met dertig procent is teruggelopen.

Beste schoenen- en tassenontwerper

De geschiedenis van de Bretonière Group gaat terug tot 1971 toen de nu 74-jarige schoenen- en tassenontwerper Fred de la Bretonière in de Amsterdamse Sint Luciënsteeg zijn eerste winkel opende. De ingenieurszoon – die eigenlijk kunstenaar of atleet wilde worden – wist zich te onderscheiden zich met eigenzinnige riemen, tassen, sandalen en Zweedse muilen. Een paar jaar later, in 1976, werd hij uitgeroepen tot ‘s lands beste schoenen- en tassenontwerper.

Financiële moeilijkheden 

Na een succesvolle periode raakte zijn onderneming in 1981 in financiële moeilijkheden. De la Bretonière zette zijn ontwerploopbaan op royaltybasis voort. In 2006, 61 inmiddels, werd hij opnieuw volledig eigen baas tot hij in november 2014 een meerderheidsaandeel verkocht aan de Amsterdamse participatiemaatschappij Karmijn Kapitaal. ‘Fred de la Bretonière is weer zo’n prachtige parel van het Nederlandse MKB, een heel sterk merk,’ oordeelde Désirée van Boxtel, partner van Karmijn destijds.

Ambitieus vierjarenplan

De la Bretonière nam genoegen met een rol als adviseur. Onder leiding van een nieuwe driekoppige directie zou het buitenland worden veroverd. ‘De groei en expansie ligt over de grens,’ zei international sales director Stefan van Schooten. In een interview met vakblad Fashion United ontvouwde hij een ambitieus vierjarenplan dat onder meer voorzag in uitbreiding in Duitsland en België terwijl Denemarken als springplank voor Scandinavië worden gebruikt. In de voorbije maanden heeft het bedrijf vergeefs gezocht naar een strategische partner.

Meer nieuws over dit onderwerp

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland