Actuele informatie over faillissementen en surseances

14.000 ontslagen bederven Trumps reputatie als banenkampioen

Door:
Henk Hanssen
  |  28 november 2018
Het is een buitengewoon bittere pil voor een president die zich als banenkampioen afficheert. Deze week kondigde General Motors een omvangrijke reorganisatie aan. Gevolg: vijf tot zeven fabrieken dicht en bijna 15.000 werknemers ontslagen, uitgerekend in staten waar Trump beloofde banen terug te halen. Oorzaak: teruglopende verkopen én de veel hogere prijs die GM voor geïmporteerd staal moet betalen.

Lesje geleerd

‘Deze industrie is razendsnel aan het veranderen. Wij willen ons verzekeren van een goede uitgangspositie. Daarom denken we dat het gepast is om deze maatregelen te nemen, juist nu het bedrijf en de economie sterk zijn.’ Was getekend Mary Barra, ceo van General Motors. De in 2014 aangetreden Barry, de eerste vrouw die leiding geeft aan een groot automerk, heeft haar lesje geleerd. Tien jaar geleden kampte GM met een schuld van 173 miljard dollar en een negatief eigen vermogen van 85 miljard. Op 9 juli 2009 gebeurde het ondenkbare: het bedrijf achter roemruchte merken als Pontiac, Chevrolet en Cadillac ging failliet.

De meest besproken doorstart

Een dag later volgde een van de meest besproken doorstarts uit de Amerikaanse industriële geschiedenis. Het management schudde de merken Hummer, Pontiac en Saturn van zich af, schoof de faillissementsafwikkeling in een aparte onderneming, de Motor Liquidation Company, en zette GM in afgeslankte vorm voort. Met dank aan president Obama die het geherstructureerde GM een doorslaggevende slinger gaf door in ruil voor vijftig miljard dollar meerderheidsaandeelhouder te worden. De iconische automaker kwam er bliksemsnel weer bovenop. Saab en Opel werden ook van de hand gedaan en in 2015 kondigde het bedrijf een recordwinst van bijna tien miljard dollar aan.


Niet nóg een bijna-doodervaring. 

In meerdere opzichten een financieel huzarenstukje maar toch wil Barra haar onderneming behoeden voor nóg een bijna-doodervaring. Geld blijven pompen in fabrieken waar de Chevrolet Cruze, de Cadillac CT6 en andere steeds minder populaire benzine-aangedreven sedans worden gemaakt is zinloos, signaleert zij. Mede gedwongen door de staalkosten die als gevolg van Trumps tariefoorlog met een miljard dollar zijn gestegen, heeft GM zijn portfolio aangescherpt. De autogigant mikt voortaan op SUVs, cross-overs, vrachtwagens en uiteraard op elektrische en zelfrijdende modellen.

Toekomst zonder fossiele brandstoffen

De investeringen in de e-auto kunnen hierdoor worden verdubbeld. In de e-afdeling worden wél nieuwe mensen aangenomen. ’Wij zien een toekomst voor ons zonder ongelukken, zonder emissie en zonder filevorming,’ klinkt het ronkend op een loopbaanwebsite waar GM voornamelijk hogeropgeleid personeel werft voor een toekomst zonder fossiele brandstoffen. VDA, de brancheorganisatie van de Duitse auto-industrie, heeft berekend dat er door de opkomst van het e-rijden honderdduizenden banen zullen verdwijnen. Die dreigende ontwikkeling wil GM voor zijn. Juist in Michigan en Ohio, de staten waar Trump tijdens de verkiezingen zoveel stemmen voor zich wist te winnen, worden traditionele fabrieken opgedoekt. Boos herinnerde de president GM eraan dat de staat het bedrijf nog maar zo kort geleden redde van de ondergang. Wall Street reageerde positief op de reorganisatie: de beurskoers schoot bijna vijf procent omhoog. 

Henk Hanssen Wie is Henk Hanssen
Henk Hanssen is als financieel-economisch redacteur verbonden aan Faillissementsdossier.nl. Hanssen studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Film- en TV-academie in Amsterdam. Hij werkte onder meer voor bedrijven als ING Bank en de ANWB en voor diverse week- en maandbladen, waaronder Rails, De Zaak, Money en Geld-magazine.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland