Actuele informatie over faillissementen en surseances

Mist u ook een verkoper?

Door:
Robert Jan Blom
  |  6 juni 2018
Maar liefst 83 procent van de klanten mist in winkels deskundig personeel, zo blijkt uit recent onderzoek. Onze columnist Robert Jan Blom kan zich geheel in deze conclusie vinden. Sterker nog, hij mist niet alleen de ‘deskundige’ verkoper. Hij kan vaak helemaal geen verkoper meer vinden.

Vierduizend consumenten

Vorige week las ik in de krant dat 83 procent van de klanten in winkels een deskundige verkoper mist. Dit blijkt uit een enquête waarvoor maar liefst vierduizend consumenten zijn ondervraagd. Let wel, het onderzoek is niet helemaal vrij van welbegrepen eigenbelang. Het is uitgevoerd door Manhattan Associates, een softwarebedrijf uit Nieuwegein dat met de verspreiding van dit soort alarmerend nieuws een bijbedoeling heeft. Zij willen de aandacht vestigen op de innovatieve oplossingen die zij de retailsector kunnen bieden. Toch geloof ik dit bericht wel. Sterker nog, ik wil er een klacht aan toevoegen: ik mis niet alleen een deskundige verkoper, ik mis ook een verkoper.

Oorverdovende stilte

Regelmatig vind ik mezelf terug in een gigantisch grote winkel, een oceaan van ruimte waarin ik word omgeven door oorverdovende stilte of door een irritant achtergrondmuziekje. Soms zie ik in de verte andere klanten voorbij schuifelen die net als ik voor een klein advies op zoek zijn naar een verkoper (m/v). We kunnen er (tevergeefs) naar fluiten: ze komen niet of ze zijn er niet. Als ik wegga, zie ik dat ik me heb vergist. De verkopers zijn er wel, ze hangen kletsend voor de winkel met een sigaret tussen de lippen en een hamburger in de hand.

Klanten zoeken advies

In mijn boeken en lezingen probeer ik lezers en toehoorders ervan te overtuigen dat klanten eigenlijk helemaal niet om een verkoper verlegen zitten. Kópen kunnen ze immers overal, vooral thuis achter de computer. Nee, ze zoeken advies, ze zoeken iemand die echt kan helpen en uitleggen wat voor hen het beste is. En als ze goed worden geholpen, zeggen ze: ‘Laten we het hier kopen!’

Ken joe find it?’

Geregeld winkelen mijn vriendin en ik in Amsterdam. Ook in onze onvolprezen hoofdstad is het om te janken. Soms staat er een verkoper kauwgom kauwend voor onze neus met de vraag: ‘Ken joe find it?’ In mijn woonplaats is het niet veel beter. Bij mijn plaatselijke bakker hoor ik vijf keer in een week dat de muffins uitverkocht zijn, - om negen uur ’s morgens. Als ik cynisch ‘alweer?’ opmerk, wordt de bakker boos. Als ik op vrijdagmiddag bij de poelier een biologische maiskip wil kopen, sta ik om één minuut over vijf voor een gesloten deur.


Uitvalscholier

De afgelopen dagen nog bij Blokker geweest? Ik wel! Ik kom er geregeld, uit pure nostalgische overwegingen. Zodra ik over de drempel stap, sluit ik mijn ogen en droom over de ‘Blokker van toen’. Ik zie veel mooie, nuttige spullen en toonbanken met trotse deskundige medewerkers. Als ik mijn ogen opendoe, zie ik de werkelijkheid: een winkel volgeplempt met goedkope spullen uit China. Vindt u het gek dat Blokker in vier jaar tijd € 600 miljoen verlies heeft geleden? Ik niet. Bij de kassa is hooguit een onnozele uitvalscholier te vinden. Blokker is verworden tot een afhaalchinees die op het punt staat failliet te gaan.

Lichtpuntjes

Gelukkig ziet Jaap Blokker, voorzitter van de raad van bestuur, lichtpuntjes. Ik zou zeggen: ‘Beste Jaap, investeer eerst maar eens in deskundig personeel. Misschien dat je zaak dan 2018 weet te overleven en dat je, met een beetje geluk, pas in 2019 failliet gaat. Jammer dat je niets méér in huis hebt.’

Robert Jan Blom

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland