Actuele informatie over faillissementen en surseances

Zijn er nog escaperoutes voor de KLM?

Door:
Robert Jan Blom
  |  16 mei 2018
Hij heeft het op deze plek al eerder verkondigd: het faillissement van de KLM is onvermijdelijk. Gelukkig heeft onze columnist Robert Jan Blom er een hekel aan om gelijk te krijgen. Vandaar dat hij nog eens de vluchtroutes doorneemt die er voor de KLM resteren nu Air France zichzelf het graf in dreigt te staken. Beleeft de nieuwe topvrouw Anne-Marie Couderc haar Thatcher-moment en weet ze de macht van de bonden te breken?

Ondergang

De KLM maakt winst en dreigt toch in de modder weg te zinken. Absurd, triest en helaas ook begrijpelijk. Dit rampscenario ontrolt zich conform de verwachtingen. Vanaf dit podium heb ik de ondergang van onze nationale trots zelfs al voorspeld. En daar heb ik helemaal geen cursus koffiedik lezen of glazenbolkijken voor hoeven volgen.

Horrorverbintenis

Sinds de overname door het veel grotere Air France is er zoveel gebeurd dat elke landgenoot zou willen dat de KLM snel van het bazige moederbedrijf wordt verlost. De ruzies, de winsten die door Air France worden opgesnoept, de stakingen, de cultuurverschillen…  Het is een horrorverbintenis.

Geen sprake van fusie

Anders dan velen in Nederland denken, is er geen sprake geweest van een fusie. De KLM en Air France zijn nooit ‘samengegaan’. Air France heeft de KLM gekócht. Hoe de verhoudingen werkelijk liggen, is pas geleidelijk tot ons doorgedrongen. In 2015 moesten er bij de KLM 3300 werknemers afvloeien, Air France zette slechts 800 werknemers op straat. Het kan nog erger:  ‘Parijs’ dreigt geregeld om directie en stafmedewerkers van de KLM geheel naar het (Franse) hoofdkantoor te verplaatsen.

Gebrul van een papieren tijger

KLM’ers kunnen protesteren wat ze willen, ze hebben daar niets over te zeggen. Als het er op aan komt ligt het volledige stemrecht over alles wat er bij de KLM voorvalt bij Air France. Alleen vanwege de landingsrechten heeft de KLM officieel nog iets in de melk te brokkelen, vergelijk het met het gebrul van een papieren tijger.


Kookpunt

De laatste weken zijn de spanningen naar een kookpunt opgelopen: als gevolg van allerlei stakingen laat Air France € 300 miljoen de gierput inlopen, het winstje van € 60 miljoen dat de KLM met hard werken realiseerde verdwijnt in de verliezenpot. De recente rotzooi is ontstaan door het gebrek aan realiteitszin bij de vakbonden en de povere onderhandelingskwaliteiten van de directie van Air France. Topman Jean-Marc Janaillac deed in feite een heel redelijk ‘laatste’ voorstel. In plaats de geëiste salarisverhoging van zes procent ineens, bood hij een stijging van zeven procent aan, uitgesmeerd over de komende vier jaar. 55 procent van het personeel stemde tegen en, omdat Janaillac zijn lot had verbonden aan zijn voorstel, zag hij zich genoodzaakt op te stappen.

Thatcher-moment

Aan de net benoemde interim-ceo Anne-Marie Couderc de ondankbare taak om het conflict op te lossen. Als ze te lang treuzelt om in de grijpen, hoeft het niet meer. Air France vliegt dan Sabena en Alitalia achterna richting faillissement. Toegeven aan de vakbonden leidt tot dezelfde weg, zij het in een trager tempo. Hopelijk beleeft Couderc, gesteund door president Macron, haar Thatcher-moment en weet ze de macht van de bonden te breken.

Escaperoutes

Intussen stuit ik overal in de media op deskundigen die een variatie aan escaperoutes schetsen waar de KLM gebruik van zou kunnen maken. De nieuwe verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen moet zich er mee gaan bemoeien en, als dat geen effect sorteert, moet Rutte subiet met Macron om tafel. En kunnen de KLM’ers anders niet eens gaan staken? En Transavia kan zich toch losmaken en als low-cost carrier verder gaan? Stuk voor stuk briljante plannen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de KLM nog maar één optie heeft. Regelmatig een kopje koffie drinken bij de huisbankier en een goed woordje doen voor het héle concern, inclusief Air France dus. Want, zodra de banken genoeg hebben van deze luchtvaartopera, is het einde verhaal. Echt.

Robert Jan Blom

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland