Actuele informatie over faillissementen en surseances

Kritiek op banken is lang niet altijd terecht

Door:
Robert Jan Blom
  |  9 mei 2018
Het is tegenwoordig bon ton om banken af te kraken. Zelfs wanneer ze vasthouden aan het eenvoudige principe dat een lening moet worden terugbetaald, ontsteken klanten in woede. Onze columnist Robert Jan Blom klimt op het podium ter verdediging van de geplaagde bancaire sector. ‘Wie kan het een bank kwalijk nemen dat ze er niet toe overgaan leningen kwijt te schelden aan eenieder die het hardst schreeuwt?’

Volksgericht

Enkele weken geleden zag ik een consumentenprogramma waarin de banken er stevig van langs kregen. Er kwamen mensen aan het woord die de kachel aanmaakten met de banken ja, die de bankiers letterlijk vervloekten. Vanwaar dit volksgericht? Natuurlijk, door het bancaire gegoochel met rotte hypotheekobligaties belandden we in 2008 met z’n allen in een grote financiële crisis maar, deze woede was vers. Had ik iets gemist? Hadden de banken onschuldige mensen opgelicht?

Aflossingsvrij krediet aflossen

De klagers vonden van wel. Waarom? Tientallen jaren geleden had de bank hen een ‘aflossingsvrij krediet’ verstrekt’ en opeens, na dertig jaar had de bank het gewaagd om bij deze stakkers voorzichtig te informeren hoe zij dachten het krediet af te gaan lossen. Ik heb ook ooit een huis gefinancierd met aflossingsvrije hypotheek. Daarnaast sloot ik een levensverzekeringspolis af waarvoor ik elk maand wat premie opzij legde. Na dertig jaar werd van dat bedrag tachtig procent van de hypotheek afgelost. Om fiscale redenen bleef een klein deel gewoon staan.

‘Alles moet weg!’

Deze klagers hadden geen enkele voorziening getroffen. Ze gedroegen zich als klanten die verontwaardigd zijn wanneer ze niet alles gratis mogen meenemen bij een winkel waar ‘Alles moet weg!’ op de ruit staat. De hypotheekhouders wensten slechts met de bank te praten over een hypotheek waarop helemaal niets werd afgelost. Rente en aflossing moesten ‘automatisch’ worden voldaan door de waardestijging van het huis. Al die jaren hadden ze het niet nodig gevonden om iets te sparen. Er was te weinig pensioen opgebouwd en van het aow’tje kon de lening niet worden afgelost.

Obscene bonuscultuur

Banken zijn hier niet dol op. Zij hebben nu eenmaal een lening verstrekt en ja, het woord zegt het al, wat je leent is niet je eigendom. Met andere woorden, ooit moet er worden terugbetaald. Vanaf deze plek heb ik vaak kritiek geuit op banken, op hun soms roekeloze beleid, hun gebrek aan maatschappelijk benul, de obscene bonuscultuur, de miljoenensalarissen. Maar dat wil niet zeggen dat ik het met iedere criticaster eens ben, integendeel.


‘Gedupeerde klant’

De klaagzang van deze onbenullen kreeg veel te veel zendtijd. De ene na de andere ‘gedupeerde klant’ mocht primetime zijn boosheid botvieren. Deze keer ging het niet over woekerpolissen of andere vormen van financiële misleiding. Deze keer ging het over een transparant product waar klanten zelf verantwoordelijkheid voor droegen. Wie kan het een bank kwalijk nemen dat ze er niet toe overgaan leningen kwijt te schelden aan eenieder die het hardst schreeuwt?

Robert Jan Blom

 

 

 

 

 

 

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland