Actuele informatie over faillissementen en surseances

Air France-KLM in de markt voor overname failliet Alitalia

Door:
Henk Hanssen
  |  11 april 2018
De directie blijft hardnekkig ontkennen maar diverse bronnen berichten dat Air France-KLM met de curatoren onderhandelt over een overname van Alitalia. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij ging vorig jaar failliet. In 2000 probeerde KLM als zelfstandig bedrijf Alitalia al over te nemen. Deze poging mislukte jammerlijk. Ook het belang dat Air France-KLM in 2009 in Alitalia nam liep op niets uit. Volgens luchtvaartanalisten hebben de huidige besprekingen meer kans van slagen.

Landingsrechten als buit

De gemiddelde reiziger associeert Alitalia met dwarsliggende piloten, vertragingen en stakingen van oppermachtige vakbonden maar in de boardrooms van ’s werelds grote airlines wordt heel anders gekeken naar de in 1946 opgerichte maatschappij. Daar lichten de ogen op wanneer gesproken wordt over de buit die er te verdelen valt: de landingsrechten op Milaan en Rome, de nog altijd enorme aantrekkingskracht die het land van Michelangelo en Da Vinci op toeristen uitoefent en het drukke zakelijke vliegverkeer tussen het belangrijke economische centrum van Noord-Italië en de rest van de wereld. Niet verwonderlijk derhalve dat zich achter de schermen een stoelendans voltrekt voor de beste plek aan de tafel waar de boedel van Alitalia wordt verdeeld.

Kat met zeven levens

Jarenlang leek Alitalia een kat met zeven levens maar vorig jaar wist zelfs deze notoire survivor niet meer aan een bankroet te ontkomen. Op de binnenlandse markt moest het bedrijf het afleggen tegen de concurrentie van hogesnelheidslijnen (die bijvoorbeeld veel reizigers op de lucratieve route Milaan-Rome tot het spoor verleidde) en de Ierse low-cost carrier Ryanair dat zich brutaalweg ‘Italy’s No. 1 Airline’ was gaan noemen. Alitalia verloor € 500.000 per dag en de sjeiks van Etihad, die in 2014 nog 1,76 miljard euro betaalden voor 49 procent van de aandelen, waren niet nog een keer bereid de financiële nood te lenigen. De directie legde een laatste reddingsplan op tafel maar, ondanks een dramatische oproep van de Italiaanse premier, ging het personeel niet akkoord met het schrappen van zeventienhonderd banen en een salarisverlaging van acht procent. Gevolg: er werd een staatscommissie opgetuigd met als taak om als een bewindvoerder te gaan onderzoeken welke onderdelen verkocht kunnen worden en waar faillissement voor kan worden aangevraagd.


Cruciale fase

Het werk van deze commissie nadert inmiddels een cruciale fase. Volgens luchtvaartkenners maakt Air France-KLM een uitstekende kans om tijdens het biedingsproces aan het langste eind te trekken, onder meer vanwege de (grotendeels) Franse bedrijfscultuur die immers verwant is aan de Italiaanse stijl en vanwege de mogelijkheid om, net als KLM en Air France na hun fusie zijn blijven doen, onder eigen vlag te kunnen blijven vliegen. Bovendien werken de partijen al samen in de luchtvaartalliantie SkyTeam en sluiten hun netwerken tamelijk naadloos op elkaar aan. Willen de onderhandelaars daadwerkelijk resultaat boeken, dan is het zaak dat zij de spoken uit het verleden verjagen. Beide partijen bewaren slechte herinneringen aan eerdere besprekingen. KLM werd zelfs juridisch gedwongen de Italianen een schadevergoeding van 250 miljoen euro te betalen door de manier waarop in 2000 de onderhandelingen werden afgekapt. Officieel zijn er overigens helemaal geen gesprekken gaande tussen Air France-KLM en Alitalia. Berichten dat de luchtvaartmaatschappij samen met easyJet en de Amerikaanse investeerder Cerberus Capital Management interesse heeft in de Italiaanse airline, zijn door een woordvoerder ontkend.

Henk Hanssen Wie is Henk Hanssen
Henk Hanssen is als financieel-economisch redacteur verbonden aan Faillissementsdossier.nl. Hanssen studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Film- en TV-academie in Amsterdam. Hij werkte onder meer voor bedrijven als ING Bank en de ANWB en voor diverse week- en maandbladen, waaronder Rails, De Zaak, Money en Geld-magazine.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland