Actuele informatie over faillissementen en surseances

Brexit velt Britse luchtvaartmaatschappij Monarch

Door:
Henk Hanssen
  |  4 oktober 2017
Opeens galmde de ‘final call’ voor Monarch, de op vier na grootste airline van het VK, door de luchtvaartwereld: 110.000 passagiers gestrand, 300.000 boekingen geannuleerd en 2100 medewerkers zonder baan. Wat veroorzaakte dit drama?

Grootste repatriëring sinds Duinkerken 1940

Historici moeten terugbladeren tot eind mei 1940 om een repatriëring te vinden die qua omvang vergelijkbaar is met de massale activiteiten die nu in alle haast moeten worden ondernomen. Toen kwam de op het Europese vasteland gelegerde Britse Expeditiemacht in het nauw doordat de onverwacht sterke Duitse pantsereenheden hen omsingelden en naar de kust terugdreven. Met achterlating van vele tienduizenden vrachtwagen en motoren, 445 tanks en tonnen aan munitie, wisten 300.000 Britse én Franse manschappen ternauwernood te ontsnappen, vooral dankzij vissersscheepjes, sloepen en allerhande ander varend materieel van koene burgers die hulpvaardig het Kanaal overstaken om hun soldaten van krijgsgevangenschap te redden. Voor deze even heldhaftige als smadelijke repatriëring, onlangs door Christopher Nolan verfilmd in Dunkirk, hadden de Britten nog een geldig excuus: ze waren in het pak genaaid door de briljante Blitzkrieg-strateeg Erwin Rommel. Maar welke reden voeren ze aan voor de grootste evacuatie sinds ‘het wonder van Duinkerken’?

Brexit torpedeerde toekomstplannen

Concurrentie in de luchtvaart, veranderende marktomstandigheden, structurele problemen: de excuses voor het dramatische faillissement van Monarch liggen voor het oprapen. Maar, hoewel de bewoonster van Downing Street 10 het niet graag wil horen, is er nog een andere oorzaak die onmiskenbaar tot de val van de luchtvaartmaatschappij heeft geleid – de Brexit. Zeker, Monarch worstelde al jaren. In 2014 werd het bedrijf opgekocht door Greybull Capital, een Londense private equity-investeerder die zich genoodzaakt zag drastisch in te grijpen: er werden zevenhonderd mensen ontslagen en wie zijn baan behield moest dertig procent salaris inleveren. Maar nadat ook de vloot was teruggebracht, van 42 naar 34 vliegtuigen, sprak Monarch-directeur Andrew Swaffield weer monter over ‘exciting plan for building our future’. Gisteren moest hij de pers laten weten dat hij ‘absolutely devastated’ is.


Pond gekelderd

Je hoeft geen hogere marktanalyse gestudeerd te hebben om vast te stellen hoe de Brexit het vernieuwde Monarch torpedeerde voordat het kon opstijgen. Sinds de Britten ervoor kozen uit de unie te treden, is het pond ten opzichte van de dollar met tien procent gedaald en ten opzichte van de euro met twaalf procent. Gevolg: Monarch moest per jaar vijftig miljoen pond méér betalen voor kerosine en de kosten voor de geleaste vliegtuigen. De directie had de hoop gevestigd de nieuwe Boeing 737 Max-toestellen die volgend jaar zouden worden geleverd. In 2014 plaatste de Monarch-directeur nog trots een order ter grootte van 3,1 miljard dollar voor dertig toestellen van de nieuwe zuinige versie van de 737 die tot een aanmerkelijke kostenbesparing moest leiden. Het verkruimelende pond maakte de factuur echter onbetaalbaar. Analisten zijn het erover eens dat de Brexit de genadeklap gaf aan de luchtvaartonderneming die, opgericht in 1967, juist dit jaar zijn vijftigste verjaardag hoopte te vieren.

Henk Hanssen Wie is Henk Hanssen
Henk Hanssen is als financieel-economisch redacteur verbonden aan Faillissementsdossier.nl. Hanssen studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Film- en TV-academie in Amsterdam. Hij werkte onder meer voor bedrijven als ING Bank en de ANWB en voor diverse week- en maandbladen, waaronder Rails, De Zaak, Money en Geld-magazine.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland