In januari heeft de detailhandel een aanzienlijke omzetgroei van 11,3 procent behaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De sterke groei kan grotendeels worden toegeschreven aan het feit dat er vorig jaar tot en met 15 januari een lockdown van kracht was, waardoor de non-foodsector hard werd getroffen. Ook hebben hogere prijzen bijgedragen aan de omzetgroei, aangezien het verkoopvolume slechts met 0,4 procent toenam.
Indrukwekkende resultaten
Vooral de non-foodsector boekte indrukwekkende resultaten met een gemiddelde omzetgroei van 21,5 procent en een stijging van het verkoopvolume met 12 procent. Alle soorten winkels hebben in januari meer omzet behaald dan in dezelfde periode vorig jaar, waarbij met name kleding- en schoenenwinkels opvielen met een sterke groei.
In de voedings- en genotmiddelensector steeg de omzet met 7,3 procent ten opzichte van vorig jaar, hoewel het verkoopvolume met 6 procent afnam. Supermarkten zagen hun omzet met 7,9 procent stijgen, terwijl speciaalzaken een toename van 3 procent noteerden.
Minder omzet online winkels
Opmerkelijk is dat er online 10,9 procent minder werd omgezet bij winkels in januari. Vooral de winkels die zowel online als fysiek verkopen, werden hard getroffen met een omzetdaling van 20,1 procent. Webwinkels die uitsluitend online verkopen, zagen hun omzet met 2,7 procent dalen. Alleen de online-omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen was hoger dan in januari 2022, terwijl de omzet van de overige deelbranches juist lager was dan een jaar eerder.