Het consumentenvertrouwen in Nederland lijkt zich langzaam maar zeker te herstellen, zo blijkt uit de meest recente cijfers van het CBS. In februari waren Nederlanders minder somber gestemd over de economie dan in de voorgaande maanden. Met name de toekomst stemt ons iets minder negatief dan voorheen.
Stijgende prijzen van energie en boodschappen hadden vorig jaar een flinke impact op het consumentenvertrouwen. In september en oktober was het vertrouwen zelfs lager dan ooit tevoren, met een score van -59. Ter vergelijking, het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar was -9.
Hoewel het consumentenvertrouwen nog steeds uitzonderlijk laag is, is er de afgelopen vier maanden wel sprake van een lichte verbetering. In februari was er opnieuw een kleine stijging te zien.
Toekomstperspectief verbetert
Het CBS meldt dat Nederlanders vooral positiever zijn geworden over de economie in de rest van 2023. Het lijkt er dus op dat we vertrouwen hebben in een betere toekomst. Ook het oordeel over de eigen financiële situatie is iets positiever geworden.
Meer koopbereidheid
Daarnaast blijkt uit de cijfers dat we meer bereid zijn om grote uitgaven te doen dan in de voorgaande maand. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de aanschaf van een auto, meubels of huishoudelijke apparaten. Dit is goed nieuws voor de detailhandel en andere branches die afhankelijk zijn van de koopbereidheid van consumenten.