Opnieuw raakt een energiebedrijf in de problemen door de torenhoge gasprijzen. PrikEnergie, een energieleverancier uit Brabant, meldt dat het binnenkort failliet kan gaan. Alleen wanneer klanten bereid zijn hun lopende contract te vergeten en instemmen met hogere tarieven, kan een faillissement worden voorkomen.
Prikenergie: Beste klant, betaal meer of we gaan failliet
‘Wij zijn eerlijk over de energierekening,’ staat er pontificaal op de website. Geen stiekeme contracten, geen kleine lettertjes. Eerlijk is eerlijk, ook nu het water hen aan de lippen staat, maakt PrikEnergie die belofte meer dan waar. Het in Oosterhout gevestigde bedrijf blijft eerlijk, genadeloos eerlijk zelfs. Ze hebben simpelweg tegen de klanten gezegd: ‘Luister eens, we zitten zwaar in de puree. Red ons van het faillissement: vergeet uw huidige contract, anders gaan we naar de haaien en moet u straks bij een nieuwe leverancier nog veel meer betalen.’
Brabants energiebedrijf: Als wij failliet gaan bent u duurder uit
Twaalf dagen geleden viel een briefje van deze strekking bij de duizenden klanten op de deurmat. PrikEnergie legt hen daarin een paar keuzes voor. Instemmen met het betalen van hogere tarieven of de overeenkomst beëindigen. In het laatste geval gaat de klant ‘zeer waarschijnlijk’ meer betalen bij een andere energieleverancier, luidt de waarschuwing. De klant kan er ook voor kiezen niets te wijzigen, bijvoorbeeld omdat hij tevreden is met het huidige tarief. Nadeel: ‘PrikEnergie zal failliet gaan en u gaat alsnog veel meer betalen bij een andere energieleverancier.’
Klanten PrikEnergie bereid contract open te breken
Als er binnenkort ergens een prijsje moet worden uitgereikt voor een sterk staaltje crisismanagement komt Dave Snoeren van PrikEnergie zeker in aanmerking. De Autoriteit Consument en Markt heeft zijn zegen gegeven aan Snoerens opmerkelijke aanpak. De mede-eigenaar lijkt er daardoor in te slagen aan een reddeloze situatie te ontkomen. De meerderheid van de klanten reageert positief op de voorstellen, zegt hij. De klanten hebben tot aan het eind van de maand de tijd om een keuze te maken. Tachtig procent moet instemmen met hogere tarieven, anders gaat PrikEnergie alsnog failliet.