Actuele informatie over faillissementen en surseances

Klant kan niet meer betalen door faillissement, wat nu?

Bron: FaillissementsDossier.nl   |  19 november 2021
Als zelfstandig ondernemer heb je ongetwijfeld een groot klantenbestand. Wanneer je producten en/of diensten aan hen levert, stuur je ze een factuur. Het merendeel van de klanten betaalt deze vaak zonder slag of stoot. Toch kan het zijn dat een klant een rekening niet betaalt. Gaat het om een bedrijf? Dan kan een faillissement hieraan ten grondslag liggen. Als een bedrijf waaraan jij een product of dienst hebt geleverd failliet is, kan deze jou niet meer betalen. Dit is bijzonder vervelend. Daarom vertellen wij je in deze tekst wat je in zo’n situatie het beste kunt doen.

Controleer of jouw klant echt failliet is verklaard
Wanneer jouw klant aangeeft failliet te zijn, ga je er waarschijnlijk vanuit dat dit inderdaad zo is. Toch gebeurt het vaak genoeg dat een bedrijf nog niet officieel failliet is verklaard. Neem een faillissement daarom nooit klakkeloos aan, maar zoek eerst uit of jouw klant daadwerkelijk failliet is. Dit doe je door een blik te werpen in het Centraal Insolventieregister. Bedrijven die failliet zijn verklaard, staan in dit register. Komt jouw klant niet naar boven? Dan betekent dit dat het bedrijf nog niet officieel failliet is.

Schakel jouw rechtsbijstandverzekering in
Blijkt uit het Centraal Insolventieregister inderdaad dat jouw klant failliet is? Dan denk je vast en zeker dat je kunt fluiten naar jouw geld. Toch bestaat er een mogelijkheid om er alsnog aanspraak op te maken. Hoe? Door jouw rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Aangezien jouw klant niet betaalt, is er sprake van een zakelijk conflict. Een rechtsbijstandverzekering biedt dan uitkomst. Je krijgt dan juridische hulp om het conflict in jouw voordeel te beslechten. De kans op succes is in dat geval een stuk groter dan wanneer je zelf probeert het verschuldigde bedrag te verkrijgen. 

Een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt overigens niet alleen uitkomst als een klant niet meer kan betalen door een faillissement. Nee, want ook bij andere zakelijke conflicten kun je een beroep doen op deze verzekering. Is er bijvoorbeeld sprake van een conflict met een medewerker over een arbeidscontract? Dan biedt een zakelijke rechtsbijstandverzekering eveneens uitkomst.

Verzeker je vandaag nog voor rechtsbijstand
Heb je geen rechtsbijstandverzekering afgesloten? Dan kun je waarschijnlijk fluiten naar jouw geld als een klant failliet is. Reden genoeg om vandaag nog zo’n verzekering af te sluiten. Om je zo goed mogelijk in te dekken tegen zakelijke conflicten, kies je voor de beste rechtsbijstandverzekering. Je bent dan verzekerd van de beste juridische hulp bij zakelijke conflicten. De kans op succes is hierdoor aanzienlijk groter dan bij een gemiddelde rechtsbijstandverzekering.

Bij de meeste rechtsbijstandverzekeringen is er sprake van een wachttijd van meerdere maanden. Zit je hier niet op te wachten? Kies dan voor een rechtsbijstandverzekering zonder wachttijd. Helaas zijn er maar weinig verzekeraars die deze optie aanbieden. Vaak zijn er wel een aantal uitzonderingen waarvoor de wachttijd niet geldt, zoals een geschil over een overeenkomst die tijdens de verzekering gesloten is, een geschil in het verkeer of letselschade.

Wie is

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland