Europese luchthavens merken de gevolgen van de faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Op jaarbasis neemt de passagiersstroom nog toe met 2,2 procent maar op kwartaalbasis daalt de groei van 4,3 naar 2,1 procent. Het luchtvrachttransport nam voor de elfde achtereenvolgende maand af, dit keer met drie procent. Dit blijkt uit het kwartaalrapport van ACI Europe, de organisatie van Europese vliegvelden.
Failliete luchtvaartmaatschappijen
Oorzaak van de dip in de passagiersgroei is het aantal faillissementen dat de sector trof. In de maand september moesten Thomas Cook, het Sloveense Adria Airways en de twee Franse maatschappijen Aigle Azur en XL Airways definitief aan de grond blijven. Waar de groei van het aantal passagiers in augustus nog op 3,4 procent uitkwam, bleef deze in september op 2,2 procent steken: het zwakste groeicijfer van de afgelopen zes jaar. De faillissementen raakten vooral de vliegvelden van Ljubljana (- 9,6 procent), Paris-Orly (- 9), Glasgow (- 7,7) en Las Palmas (- 6,1)
Sommige vliegvelden noteren forse groei
De negatieve cijfers werden gecompenseerd door de cijfers van vliegvelden die een forse groei konden noteren, zoals Londen City (+ 11,9 procent), Riga (+ 11,4), Londen Luton (+ 10,7), Wenen (+10,4) en Budapest (+ 8,6). Hoewel de groei ten opzichte van vorig jaar sterk afnam, was er hierdoor toch nog sprake van een stijging in het totale passagiersvolume met 2,1 procent. De grafieken van de luchtvracht vertonen nog altijd een somber beeld. Voor de elfde maand op rij daalde het vrachtvolume, in september met 2,8 procent en op kwartaalbasis met drie procent.
Geen herstel in zicht voor luchtvracht
‘Er is nog geen herstel in zicht voor de negatieve situatie op de luchtvrachtmarkt,’ verklaarde Olivier Jankovec, de Franse directeur van de in Brussel gevestigde Airports Council International Europe. ‘In het algemeen zien we dat Europese vliegvelden momenteel hun capaciteit en netwerk niet uitbreiden. Ze richten zich op hun eigen winstgevendheid. De komende maanden zal deze trend doorzetten, ook omdat de 737Max nog steeds aan de grond staat.’