De Nederlandse tak van vloerenwinkelketen Carpetright is vrijdag failliet verklaard. De ruim 75 vestigingen blijven voorlopig gesloten totdat curatoren meer duidelijkheid hebben over een mogelijke doorstart of overname. Zo’n 350 medewerkers verkeren daarmee in onzekerheid over hun toekomst.
Management buy-out en nieuwe koers
Carpetright Nederland maakte zich eind 2024 los van het kwakkelende Britse moederbedrijf via een management buy-out. Daarmee hoopte de directie een frisse start te maken. De nieuwe eigenaren investeerden fors in het moderniseren van de winkels en het vernieuwen van het verkoopkanaal, inclusief de webshop. Ook de ruim dertig jaar oude kassa- en productinformatiesystemen werden vervangen door een compleet nieuwe IT-omgeving.
Software als struikelblok
Voor die digitale vernieuwing koos Carpetright voor Microsoft Dynamics 365 Business Central ERP, aangevuld met de retailsoftware van LS Retail. Implementatiepartner TCOG uit Nieuwegein begeleidde het traject. De nieuwe systemen moesten de basis leggen voor efficiëntere processen en betere klantbediening. In de praktijk leverden de overstap en de opstart echter aanzienlijke problemen op. Kernprocessen liepen vertraging op, terwijl de noodzakelijke investeringen tegelijkertijd zwaar drukten op de financiën.
“In de basis gezond”
De directie benadrukte eerder dat de onderneming “in de basis gezond” was. Toch bleek de combinatie van investeringslasten en softwareproblemen fataal. Nadat eerder al de Engelse en Belgische vestigingen waren omgevallen, kwam ook de afgesplitste Nederlandse tak in de knel. Het aangevraagde uitstel van betaling bood slechts tijdelijk lucht; inmiddels is de keten officieel failliet verklaard.
Onzekere toekomst
Curatoren onderzoeken de komende tijd of er mogelijkheden zijn voor een doorstart of overname. Tot die tijd blijven de winkels gesloten. Klanten die wachten op hun bestelling wordt verzocht geen contact op te nemen, omdat er momenteel nog geen duidelijkheid kan worden gegeven.