Actuele informatie over faillissementen en surseances

Helden van het faillissement bestaan niet

Door:
Robert Jan Blom
  |  13 december 2017
Volgens de Kamer van Koophandel heerst er in Nederland een taboe op faillietgaan. Om meer begrip voor zakelijke missers te laten ontstaan, start de KvK een landelijke campagne. Onze columnist Robert Jan Blom gruwelt van deze flopcampagne.

Strijdbijl

Als onderzoeker op het terrein van faillissement en schuldsanering vecht ik al jarenlang tegen alle fabels die over het faillissement de ronde doen. Er zijn perioden waarin mijn strijdbijl werkloos in de palm van mijn hand ligt maar af en toe, zoals nu, breken er tijden aan waarin onzin de boventoon dreigt te voeren en ik met mijn wapen ferm moet uithalen. Wie deze keer mijn doel is? Rob Coolen, lid van de raad van bestuur van de Kamer van Koophandel. In een interview met De Telegraaf presteert Coolen het om een aftands fabeldier van stal te halen. Dit beestje is al lang geleden door mij gefileerd maar dat weerhoudt deze topkvk’er er niet van om een vermetele reanimatiepoging te wagen: ‘Als een ondernemer in de VS tweemaal failliet is gegaan, wordt hij bijna gezien als held,‘ stelt Coolen. ‘In Nederland en de ons omringende landen is het precies het omgekeerde.’

Taboe op pech 

Coolen deed zijn uitspraken in het kader van de landelijke ‘anti-tegenslag’-campagne die door de Kamer van Koophandel is geïnitieerd. Volgens de KvK rust er namelijk een taboe op pech. Uit een onderzoek zou blijken dat iets minder dan de helft van de ondernemers het gevoel heeft er alleen voor te staan wanneer ze in zwaar weer belanden. Dit leidt tot stress. Vandaar dat KvK het op zich heeft genomen om flops, misrekeningen en malheur alledaags te maken. De koophandelsclub met een naam die nog doet denken aan de glorieuze VOC-jaren wil af van de zesjescultuur: we moeten onvoldoendes leren accepteren. Prima voornemen hoor, dit kan er nog wel bij na voetbalrampjaar 2017. Je zou verwachten dat ze Wijnaldum, Vilhena en Depay voor een videoboodschap selecteerden maar de KvK koos topkok Ron Blaauw, tv-maker Jörgen Raymann en mode-ondernemer Danie Bles om online over diep vallen en weer overeind krabbelen te praten. Verder heeft de organisatie een 24-uurs ‘comebacklijn’ geopend (0800-1014) waar geplaagde ondernemers naar toe kunnen bellen.

Verbale misser?

Heel nobel allemaal. En prijzenswaardig. Ik zou zeggen: good job, Rob. Nee, ik smeer hem geen honing rond de mond. Driewerf hoera voor wie het toe komt, hoe meer hulplijnen voor hulpbehoevenden, hoe beter. Het is alleen zo jammer dat Rob Coolen de goede intenties van de KvK ondermijnt met foutieve uitspraken. Het kán opzet zijn –  misschien wil hij de flopcampagne toepasselijk met een verbale misser aftrappen? – maar daar ga ik niet van uit. Ik vermoed dat Coolen gewoon aan het papagaaien is, hij bauwt na wat hij al jaren op de borrel hoort. Dat je in de Amerikaanse cultuur van ‘losers’ en ‘winners’ pas meetelt wanneer je een paar keer op je bek bent gegaan. Joh, vertel daar een stoer verhaal over faillietgaan, chapter 11 en hoe je je schuldeisers in de luren legde en de visitekaartjes zweven vanzelf in je richting. Zó anders dan in Nederland waar je met de nek wordt aangekeken onder het motto: ‘Als je eenmaal failliet verklaard bent, zul je nog wel een keer failliet gaan.’


Exportproduct

Typisch gevalletje klok en klepel. Ja, Amerikanen hebben respect voor doorzetters. Nee, ‘born losers’ worden nog wel harder aangepakt dan hier. Eigen schuld, dikke bult, verhuist u maar naar het trailerpark. Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan maar ik maak me sterk dat Washington net zoveel loketten en adviesinstanties voor ondernemers subsidieert als Den Haag. Sterker nog, ik denk dat ze in San Diego en Baltimore heel raar op staan te kijken wanneer ene ‘Rob Koelen from Holland’ daar een praatje komt houden over zijn anti-tegenslagcampagne. Maar wacht even, ineens begrijp ik wat Coolen voor ogen heeft. Natuurlijk, hij wil een exportproduct creëren. In de VS, wereldwijd, een dienst aanbieden. Act local, think global, immers. Losers heb je overal, dus die losersservice vindt als water zijn weg. Good job, Rob!

Robert Jan Blom

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland