De retailsector moet de gifbeker tot op de bodem leeg drinken. Twee dagen na het afketsen van de doorstart van V&D gaat de volgende keten alweer failliet. Nu is La Ligna, een modehuis met 52 vestigingen waar in totaal 230 mensen werken, failliet verklaard.
Uitgebroed door kunstenaars
La Ligna heeft een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Het merk is niet het resultaat van een uitgekiend marketingplan of een uit Parijs of Milaan geïmporteerd concept, La Ligna is uitgebroed door kunstenaars. In 1984 opende het artistieke echtpaar Gerritsen hun eerste winkel, in de Stoeldraaierstraat in Groningen. Stijlvolle, vlotte dameskleding met veelkleurige accenten, dat was het idee. Onderscheidend in de formule was het gemak waarmee de sjaaltjes, rokken, blouses en jasjes konden worden gecombineerd. Bovendien was La Ligna (‘De naam betekent niets, maar het allitereert zo lekker’) betaalbaar. ‘Onze zaken zijn niet luxueus, zoals veel boetiekjes,’ zei oprichter J.W. Gerritsen in een interview. ‘We zijn niet elitair, juist vrij goedkoop terwijl onze kleding toch vooral in de smaak valt bij mensen die er representatief uit willen of moeten zien.’
Handen tekort
Zes jaar na de start telde Nederland twintig filialen, bij het koperen jubileum in 1996 herbergden vrijwel alle grotere steden een La Ligna-vestiging. Aan de ontwerptafel kwamen de Gerritsens zowat handen tekort om te voldoen aan de vraag van klanten die, zo bleek uit onderzoek, gemiddeld tussen de 25 en de 40 jaar oud waren, buitenshuis werkten en over een bovengemiddeld inkomen beschikten. Maar de Groningers wisten ook het jongere publiek te bereiken. ‘Onlangs zag ik op straat een moeder en dochter van top tot teen in La Ligna lopen,’ zei Gerritsen. ‘Het gebeurt vaak dat zowel een jong meisje als een vrouw van middelbare leeftijd dezelfde rok bij ons koopt. Het meisje zal er een kort jasje bij nemen en de wat oudere klant een iets langere blazer. Die combinatiemogelijkheid heb je.’
Faillissement onverwacht
Het faillissement komt onverwacht. Juist La Ligna leek gevrijwaard te blijven van de gevolgen van de kredietcrisis. Waar de damesmodesector als geheel in de afgelopen jaren het omzetvolume fors zag afnemen – min 7,9 procent in 2011, min 6 procent in 2012, min 4,5 procent in 2013 – bleef de Groningse onderneming uitbreiden. Nog in 2013 opende La Ligna drie nieuwe winkels, in Tiel, Gorinchem en Roosendaal. Een jaar later volgden vestigingen in Heerenveen, Drachten, Kampen en een tweede zaak in Amsterdam. ‘La Ligna groeit tegen de stroom in,’ klonk het in een persbericht. Het succes werd toegeschreven aan de ommekeer die Sandra de Wit had bewerkstelligd. De Wit, die in 2011 als directeur aantrad, voerde een nieuwe in- en verkoopstrategie in, restylde de winkels en paste het assortiment aan. Onder het motto ‘Leef kleurrijk!’ werd in 2014 het dertigjarig jubileum gevierd met als een van de hoogtepunten een samen met de stylisten van Libelle ontworpen ‘stijlvol zomerjurkje voor de Nederlandse vrouw.’
Blinde vlek voor rode cijfers
Klaarblijkelijk heeft de ambitieuze Sandra de Wit een blinde vlek ontwikkeld voor de kleur rood. Martijn Franssen, haar financieel directeur, meldde gisteren dat La Ligna al jaren rode cijfers schrijft. ‘We hebben veel gedaan om de kosten per vierkante meter winkeloppervlak te drukken en de marges te verhogen, maar er ontstonden toch betalingsachterstanden,’ meldde hij in het FD. Aan de houdstermaatschappij, La Ligna Investments bv, is woensdag surseance verleend. La Ligna bv werd dinsdag failliet verklaard. Jasper Berkenbosch van het Amsterdamse advocatenkantoor DLA Piper is inmiddels aangesteld als curator. Samen met PwC gaat hij op zoek naar overnamekandidaten. De winkels van La Ligna blijven voorlopig open.