Begin deze week trok er een siddering door de transportwereld. De Rooy uit failliet? Maar, wélke De Rooy? De ruige helden van Parijs-Dakar uit Son? De Rooy Logistics uit Eindhoven? Of ging het om De Rooy, de op groengas rijdende transporteur uit Houten? Nee, er is nóg een De Rooy actief in het wegvervoer. Een De Rooy zonder Griekse y.
Ome Jan
Dat de naam De Rooy is uitgegroeid tot een begrip in de transportbusiness is vooral de verdienste van Ome Jan, zoals hij wijd en zijd bekend staat. Zijn bedrijf, De Rooy & Zonen in Son en Breugel dat hij samen met zijn broer Gerard oprichtte, verwierf in 1982 nationale bekendheid toen de truckers besloten deel te nemen aan de rally Parijs-Dakar. De beelden van de door het zand zwoegende DAF-trucks verschenen in tijdschriften en op tv en zorgden ervoor dat de naam De Rooy in Brabant en ver daarbuiten een synoniem werd voor transport.
Verwarring
De verwarring was dan ook groot toen afgelopen dinsdag het bericht over een faillissement van De Rooy Transport via diverse kanalen begon door te sijpelen. Bij nader inzien bleek het te gaan om een ander Brabants transportbedrijf met dezelfde achternaam, bijna dezelfde achternaam want De Rooij uit Waalwijk heeft een Hollandse in plaats van een Griekse ij, mét puntjes dus. Maar, omdat ook De Rooij Waalwijk Transport is opgericht door een Jan de Rooij, wiens achternaam in verschillende bronnen per abuis met een y werd gespeld, was een vergissing gauw gemaakt.
Geen familie
‘We hebben echter helemaal niets met elkaar te maken,’ verklaart Berry Koolen, financieel directeur van De Rooy uit Son. ‘En voor zover ik weet, is er ook geen sprake van enige familierelatie met De Rooij uit Waalwijk. Er bestaat wel een innige band tussen ons en De Rooy Logistics in Eindhoven, dat bedrijf is opgericht door Harry de Rooy, een broer van Jan. Ik kan u overigens verzekeren dat verhalen over een faillissementen van een van deze bedrijven volkomen uit de lucht gegrepen zijn. ’
Curator
Ook bij de Rooy Transport & Logistiek uit Houten is deze week geen curator aangeschoven. ‘Een faillissement van De Rooij? Ik moet er niet aan denken,’ zegt Arjan Ebergen van het transportbedrijf dat zich laat voorstaan op duurzaamheid. ‘Nee, we hebben geen bezorgde klanten aan de lijn gehad. Gelukkig staan alle lichten hier letterlijk op groen.’
Doorstart
Anders ligt het in Waalwijk waar curator Hann Oude Grote Bevelsborg boven de rode cijfers van het familiebedrijf gebogen zit. De firma is met name geraakt door de ingezakte vraag vanuit de bouwsector waar zich veel van hun klanten bevinden. Toch is er nog hoop voor de firma. Het bericht over het faillissement, waarmee de banen van ongeveer 65 mensen zijn gemoeid, werd een dag later opgevolgd door het nieuws dat aan een doorstart wordt gewerkt. Aan de naamsverwarring rond de Brabantse transportfirma’s lijkt – gelukkig – voorlopig geen einde te komen.