Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Hoe je oplichting bij een faillissement kunt zien: let op deze signalen als je geld te vorderen hebt

Door:
FaillissementsDossier.nl
  |  16 december 2025
Meestal start het rustig. De klant is iets later met de betaling. De redenen die ze geven voor de problemen zijn best begrijpelijk: even geen geld, een grote bestelling loopt wat uit, iemand anders doet nu de boekhouding. Iedereen ziet het niet, maar men probeert stiekem bezittingen te verplaatsen. Welkom bij informatie over oplichting bij een bedrijf dat geen geld meer heeft.

Hoe bedrog werkt

Niet eerlijk spelen met een faillissement gebeurt helaas vaak. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer tien tot vijftien procent van alle bedrijven die failliet gaan, met problemen kampen. Er is dan iets niet eerlijk gegaan. Meestal gaat het zo: bedrijfseigenaren die in de problemen komen, proberen hun zaak te behouden, ze doen er alles aan. Hij houdt het geld voor zichzelf, niet voor de mensen waar hij geld aan verschuldigd is.

De bekende manier? Zet de bezittingen over naar een nieuwe besloten vennootschap. Plotseling verkoopt het bedrijf machines aan een andere firma, die bij hetzelfde bedrijf hoort. We sturen spullen naar een bedrijf waarmee we goed samenwerken. De goede naam gaat naar iemand die de zaak voortzet, toevallig dezelfde persoon als de oude eigenaar. Wat met de mensen aan wie we geld schuldig zijn? Ze krijgen niets.

Juristen gebruiken de term Paulianeus handelen, maar het betekent eigenlijk oneerlijk doen. De wet bepaalt dat iemand schade moet vergoeden, staat er geschreven. Voor jou, als iemand die geld moet ontvangen, is het gewoon stelen. Wat is er aan de hand? Als een bedrijf failliet gaat, is de schade dan al gedaan. Het is belangrijk om de tekenen snel op te merken.

Waarschuwingssignalen die je echt serieus moet nemen

Iemand betaalt ineens later.

Een klant die normaal binnen een maand betaalt, wil nu pas na drie maanden betalen? Alarmbellen. Vooral wanneer je vage redenen hoort of steeds met andere mensen moet praten.

Vreemde veranderingen gebeuren:

er komen nieuwe bedrijven, leidinggevenden veranderen, dingen worden anders gedaan. Het lijkt op zichzelf niet raar, maar als er ook nog geldzorgen zijn, is dat een waarschuwing.

Je kunt ineens de financiële cijfers niet meer bekijken.

Mensen vermijden discussies over geldzaken. Je kunt de directeur nooit bereiken. Iemand vertoont deze dingen vaak als hij of zij iets niet wil onthullen.

Merkwaardige betalingen:

Je ontvangt grote bestellingen van leveranciers die je nog niet kent, terwijl je facturen openstaan. Bezittingen gaan weg voor minder dan ze waard zijn. Verkoop met terugkoopafspraken, zonder een goede verklaring.

De digitale sporen

Hedendaagse oplichters verstoppen informatie online. Je vindt dus digitale aanwijzingen als ze iets verkeerd doen. Allianz Trade gebruikt geavanceerde algoritmes om patronen te herkennen die wijzen op mogelijk frauduleus gedrag. Let op: wijzigingen in het bestuur die bij de Kamer van Koophandel staan, nieuwe eigenaren met een verleden van faillissementen, of vreemde geldoverboekingen tussen bedrijven die met elkaar te maken hebben.

Een kredietverzekering biedt niet alleen dekking tegen wanbetaling, maar geeft ook toegang tot deze fraudedetectie. Het systeem geeft een waarschuwing als er iets vreemds gebeurt, meestal nog maanden voordat een bedrijf failliet gaat. Een klein voordeel beslist vaak of je je geld terugkrijgt, of dat je er niets mee kunt.

Bescherm jezelf tegen oplichters

Goede documentatie beschermt je direct. Maak duidelijke afspraken over hoe spullen worden geleverd, waarbij je het eigendom behoudt tot de betaling binnen is. Noteer elke betaling, zeker. Zet afspraken op papier, zodat je zeker weet wat er is afgesproken. Als je niet zeker weet of je iets moet leveren, wacht dan totdat de vorige rekening is voldaan.

We houden controle, dat is de tweede stap. Kijk niet alleen naar de betalingen, observeer ook wat je klanten doen. Kijk regelmatig op de website van de Kamer van Koophandel voor updates. Zoek de leidinggevenden van Google op.

Iets doen is de volgende stap. Zodra je iets verdachts ziet, moet je meteen actie ondernemen. Geen meer bezorgingen, graag. Duidelijke afspraken over ijs, dat is belangrijk. Je kunt beter een voorlopig bevel aanvragen. Als je rap reageert, is de mogelijkheid groter dat je nog succes hebt.

Werk mee met de beheerder

Zodra een bedrijf failliet is verklaard, helpt de bewindvoerder jou vooral verder. Maar dat lukt alleen als je de goede gegevens invult. Noteer elke transactie die niet helemaal goed voelt, of er verdacht uitziet. Zet de belangrijke dingen op een rijtje in de juiste volgorde. Zoek naar dingen die aantonen dat er gesjoemeld is.

Beheerders moeten dingen onderzoeken, maar hebben niet veel geld om dat te doen. Je helpt mensen sneller iets te doen als je ze duidelijk laat zien waar ze op moeten letten bij oplichting. Als een pauliana-vordering lukt, keren gestolen bezittingen terug naar de nalatenschap. Dus, nu even over jou.

Let op: praat met andere mensen waar je geld van leent. Geef gegevens door, vertel wat je weet. Werk samen, het lukt beter. Een bewindvoerder geeft vaker gehoor aan mensen die schade hebben geleden dan aan één schuldeiser. Jullie betalen ook de kosten als er een rechtszaak komt.

Voorkomen is de beste oplossing

De harde realiteit? Je krijgt vrijwel nooit al je geld terug bij oplichting met een faillissement. Je houdt vaak weinig over, zelfs als je naar de rechter gaat, want de kosten zijn hoog. Je moet proberen om oplichting te voorkomen.

Zorg voor de juiste informatie over leningen. Leer je klanten goed kennen. Laat weten wanneer een klant zich raar gedraagt, zet er een alarm op. Heel belangrijk: je moet ook durven te zeggen dat je geen zaken doet met klanten die te gevaarlijk zijn.


Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland