Hertz, een van de grootste autoverhuurders van de wereld, gaat elektrische auto’s uit zijn vloot faseren en weer in benzineauto’s investeren. De exploitatie van de elektrische auto’s gaat met te hoge verborgen kosten gepaard, aldus Hertz. Het concern, dat in 2020 failliet ging, moet in de cijfers van 2023 een verlies van 245 miljoen dollar afschrijven.
Hertz gooit tienduizenden elektrische auto’s in de verkoop
Bent u op zoek naar een elektrisch tweedehandsje? Er wordt vaak geklaagd dat de occasionmarkt voor Electric Vehicles (EV’s) zo krap is, maar sinds deze week is het aanbod fors verruimd. Kijk maar eens op hertzcarsales.com en je ontdekt een scala aan elektrische karretjes. En ze gaan voor een appel en een ei weg! Een Tesla Model 3 uit 2021, de stoere nagelnieuwe SUV van Chevrolet, een Kia EV6 uit 2023 – de glimmende accubolides worden aangeboden voor bijzonder aantrekkelijke prijzen. In Nederland betaal je niet zelden het dubbele. Je moet ze alleen nog even hier zien te krijgen…
Het gejuich over de markt van elektrisch rijden is verstomd
Een paar dagen geleden kreeg de EV-markt een stevige tik te verwerken. Hertz maakte bekend zijn ambities rond de elektrifcatie van het wagenpark te temperen, en niet zo’n beetje ook. In het najaar van 2021 joeg de autoverhuurder de koers van Tesla nog de hoogte in door bij Musks firma een recordorder van honderdduizend Tesla’s te plaatsen. Ruim twee jaar later is het juichen over de glorieuze toekomst van elektrisch rijden aanzienlijk getemperd. Op 12 januari 2024 verklaarde Hertz twintigduizend EV’s af te stoten – een derde van de Amerikaanse vloot aan EV’s.
Analisten: verwachtingen voor EV-markt zijn te hoog
Dit ingrijpende besluit leidt naar verwachting tot een afschrijving van 245 miljoen dollar op de cijfers van het vierde kwartaal van 2023, aldus Hertz. In reactie op deze bekendmaking daalde de koers van de autoverhuurder met vier procent. Tesla zakte drie procent. Analisten interpreteren de keuze van Hertz als een nieuw signaal dat de vooruitzichten voor de markt van de elektrische auto naar beneden moeten worden bijgesteld. General Motors en Ford lieten in november vorig jaar al weten de geplande productie sterk te verminderen.
Get woke, go broke!
In rechts-conservatieve kringen van de VS worden deze ontwikkelingen smalend begroet met de uitspraak: ‘Get woke, go broke!’ Met andere woorden: hoe meer je voldoet aan de ‘eisen van de veganistische, klimaatbewust elite’, hoe groter de kans dat daarvoor moet betalen met je faillissement. Hertz weet daar alles van: in het voorjaar van 2020 was de autoverhuurgigant op sterven na dood. Luchthavens waren veranderd in spookdorpen. De massaal thuiswerkende zakenwereld had geen behoefte meer aan huurauto’s. De draconische lockdowns dwongen het concern de Amerikaanse faillissementsprocedure in te vluchten. In juli 2021 kon het bedrijf weer verder zonder bescherming van de Chapter-11 paraplu, de Amerikaanse variant van de Nederlandse surseance.