Identiteitsmarketing maakt het verschil
Het visitekaartje vertegenwoordigt het merk van je bedrijf. Er staan niet alleen belangrijke contactgegevens op zoals naam, functie, e-mail, website, adres en telefoonnummer. Vaak is het ook de eerste indruk van het bedrijf. Het bedrijfslogo wordt vaak groot op het kaartje gedrukt en zorgt voor herkenning. Lettertype, kleur, textuur en papiersoort zeggen iets over het type branche dat je vertegenwoordigd. Er worden ook verschillende druktechnieken gebruikt zoals foliedruk, thermografie of lamineren. Hiermee zorg je voor de juiste uitstraling voor jou bedrijf!
Efficiënter dan digitaal uitwisselen
Doordat je je visitekaartje altijd op zak hebt, kun je meerdere kaartjes in een paar seconden uitdelen tijdens een meeting. Als je dat tegenover gegevens invoeren op een mobiele telefoon zet, levert dat een enorme tijdwinst op. Ook blijft het kaartje langer hangen. Het herinnert potentiële klanten aan je. Zo verdrik je niet in de digitale contactenlijst.
Ook internationaal onmisbaar
Visitekaartjes worden in sommige landen niet alleen gebruikt om gegevens uit te wisselen, maar ze worden ook ceremonieel gebruikt. In de meeste Aziatische landen wordt het visitekaartje met respect behandeld. Het wordt met twee handen overhandigd, nooit weggegooid, en moet na ontvangst in een houder geplaatst worden, niet in de broekzak.
In Japan is het uitwisselen van visitekaartjes een heus ritueel en wordt het beschouwd als een kennismaking met een persoon. Zaken kunnen pas beginnen als visitekaartjes zijn uitgewisseld, omdat dit het begin van een relatie betekent. In het Midden-Oosten verschilt het protocol per land. Wissel in Bahrein bijvoorbeeld nooit visitekaartjes uit met de linkerhand en kijk goed naar het ontvangen visitekaartje voordat je het opbergt. Lees jezelf dus goed in voordat je internationaal visitekaartje gaat ruilen!
Het visitekaartje is nog steeds belangrijk
Of het nu tijdens het netwerken is of na een meeting, e mogelijkheid voor een zakelijke connectie doet zich altijd voor. Als je dan geen visitekaartje bij de hand heeft, kun je een potentiële klant mislopen.
Je weet nu alles over visitekaartjes en je kent het belang er van. Je weet dus dat ouderwets drukwerk, van bijvoorbeeld visitekaartjes, posters of brochures drukken, nog lang niet op zijn retour is. Doe er je voordeel mee!