Is het tijd om de dikke truien uit de kast te halen en het campingstelletje paraat te houden? Welkom Energie, Enstroga, Allure Energie, Anode Energie: in Nederland zijn in korte tijd vier energiebedrijven failliet gegaan. België zag gisteren een grote leverancier omvallen. Wat gebeurt er als je energiebedrijf failliet gaat? En hoe kun je je daar op voorbereiden?
Welkom Energie haalde met stunttarieven 90.000 klanten binnen
29 oktober. Welkom Energie failliet. Met stunttarieven wist het bedrijf uit Almere binnen zeer korte tijd negentigduizend klanten te verwerven. Velen van hen zijn hun welkomstpremie kwijt en gaan bij Eneco honderden euro’s per maand meer betalen. Ruim een week later, op 9 november, trekt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de vergunning in van Enstroga, een Duitse energieleverancier met een paar honderd klanten die nog maar kort in Nederland actief was. 17 november: Allure Energie, een kleine energieleverancier uit het noorden, vraagt bij de rechtbank Groningen faillissement aan: zeshonderd klanten belanden in onzekerheid. 1 december, Anode Energie uit Barendrecht gaat failliet, veertienduizend klanten weten niet waar ze aan toe zijn.
In de energiesector woedt een faillissementsgolf
Deze opsomming maakt duidelijk dat in de energiesector een heus faillissementsgolfje woedt. Deze week is de slechtnieuwsstroom even geluwd maar ontwikkelingen in België laten zien dat van rustig bij de kachel zitten geen sprake kan zijn. Gisteren werden de zuiderburen opgeschrikt door het nieuws dat Vlaamse Energieleverancier ‘de boeken heeft neergelegd’. Net als Welkom Energie opereerde deze onderneming als prijsstunter. Door de gestegen prijzen raakte Vlaamse Energieleverancier in het nauw: het zag zich gedwongen aan zijn zeventigduizend klanten gas te verkopen voor een prijs die láger lag dan wat zij er op de groothandelsbeurs voor had betaald. Een spagaat die geen enkele onderneming lang kan volhouden.
Gasprijzen zijn sinds januari met 250 procent gestegen
Sinds januari van dit jaar zijn de groothandelsprijzen voor gas met 250 procent gestegen. Alleen al in de maand oktober steeg de gasprijs met 70 procent. Rabobank schreef in een analyse dat de grote vraag in combinatie met de schaarste in de markt kan leiden tot een crisis die vergelijkbaar is met de oliecrisis van de jaren zeventig. Dat er in de sinds 2004 geheel geliberaliseerde energiemarkt van Nederland meer bedrijven gaan omvallen lijkt een kwestie van tijd. Wat gebeurt er dan eigenlijk precies? En hoe kun je je daar op voorbereiden?
Klanten Welkom Energie veel duurder uit met Eneco
Wees gerust, de kans dat je dikke truien uit de kast moet halen en met een campingstelletje moet gaan koken is miniem. Het faillissement van je energieleverancier ontstaat doordat het bedrijf er zelf de stekker uit trekt of doordat de ACM de leveringsvergunning intrekt als uit hun screening blijkt dat een ‘betrouwbare levering’ in gevaar komt. In de wet is gewaarborgd dat klanten van faillerende energiebedrijven verzekerd blijven van gas en elektra: na (uiterlijk) twintig werkdagen valt er vanzelf een aanbod van een nieuwe energieleverancier op je deurmat. Het vervelende is alleen dat de nieuwe leverancier niet verplicht is om de ‘oude’ voorwaarden over te nemen. Zo werden de klanten van Welkom Energie de afgelopen dagen met de veel hogere tarieven van Eneco geconfronteerd.
Nog geld tegoed van je oude energiebedrijf? Vergeet het maar.
Gelukkig heb je als klant de keuze. Het staat je vrij om de nieuwe overeenkomst binnen dertig dagen op te zeggen en op zoek te gaan naar een andere leverancier. Klanten van Welkom/Eneco stappen momenteel massaal over naar Engie, Delta en Vattenfall. Niet alleen vanwege de (veel) hogere energieprijzen die Eneco in rekening brengt, ook uit boosheid over de andere centen die zij mislopen. Het failliete energiebedrijf stuurt zijn klanten namelijk altijd een eindafrekening. Ook als daaruit blijkt dat je meer hebt betaald dan verbruikt, wordt dit overschot niet zomaar teruggestort. Het oude bedrijf is immers failliet: je mag je vordering indienen bij de curator. Hetzelfde geldt voor een misgelopen welkomstpremie. De kans dat jouw vordering ooit aan de beurt komt, is doorgaans te verwaarlozen. Op Consuwijzer.nl, de site van de ACM, vind je verdere informatie over hoe te handelen in geval je energiebedrijf failliet gaat.