Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Failliet Hertz verdient miljoenen met verkoop tweedehands auto’s

Door:
Henk Hanssen
  |  30 juni 2021
Een jaar geleden was Hertz op sterven na dood. De onderneming, een van ’s werelds grootste autoverhuurders, zag zich gedwongen faillissement aan te vragen en een vloot van 700.000 gebruikte auto’s in de verkoop te gooien. De redding kwam uit volkomen onverwachte hoek.

Voorjaar 2020: thuiswerkers rijden niet in een huurauto

Een jaar geleden gaf niemand nog een cent voor Hertz. Luchthavens waren veranderd in spookdorpen. De massaal thuiswerkende zakenwereld had geen behoefte meer aan huurauto’s. In april 2020 ontsloeg Hertz de helft van het wereldwijde personeelsbestand. Een maand later vluchtte het trotse bedrijf het faillissement in, om te beginnen in thuisbasis Noord-Amerika waar John Hertz de onderneming een eeuw geleden groot maakte.

Hertz had een schuld van 19 miljard

De directie gokt op de Chapter-11 procedure, de Amerikaanse variant van de uitstel van betalingsregeling. De surseanceparaplu moet bescherming bieden tegen de vele ongeduldige schuldeisers en daarmee tijd en rust brengen om de financiën te kunnen herstructureren. Maar hoe? Er zit een miljard dollar in kas, er moet nog negentien miljard worden betaald. Het gat tussen middelen en mogelijkheden lijkt onoverbrugbaar, het is een kloof waar zelfs de lenigste turnaround manager voor terug zou deinzen.

Hertz wilde 700.000 auto’s verkopen

Met deze inktzwarte vooruitzichten starten de Hertz-bestuurders met hun reorganisatie. Bovenaan hun actielijstje staat de verkoop van de 700.000 huurauto’s die op de parkeerplaatsen op betere tijden wachten. Van alles zit er tussen. Trouwe Ford Focusjes, Jeeps, cabrio’s van BMW en Porsche, uit de kluiten gewassen MPV’s en exclusieve exemplaren, zoals de geelzwarte Corvette ZO6 die Chevrolet in 2018 voor het honderdjarig bestaan van Hertz heeft vervaardigd, in een limited edition van honderd stuks.

Failliet Hertz krijgt hulp uit onverwachte hoek

Ook al is de markt voor tweedehandsauto’s allerbelabberdst, zo komt er tenminste onmiddellijk geld in het laatje, redeneert de directie. Terwijl ze aan de slag zijn, komt er hulp uit volkomen onverwachte hoek. Dezelfde crisis die een van ’s werelds grootste autoverhuurbedrijven het faillissement in heeft geduwd, blijkt de oplossing voor een daverende comeback in zich te dragen. Door het tekort aan halfgeleiders zien autofabrikanten zich genoodzaakt hun productie te onderbreken. Gevolg: de prijzen voor puike tweedehandsjes schieten omhoog.

Prijzen tweedehands auto’s stijgen met 50 procent

In de VS ontstaat zelfs een stormloop op gebruikte auto’s. Volgens Manheim, Amerika’s grootste veiling van tweedehandsauto’s, zijn de prijzen ten opzichte van juni 2020 met 48 procent gestegen. Sommige eigenaren weten auto’s die zij twee jaar geleden hebben gekocht van de hand te doen voor prijzen die bóven de nieuwwaarde liggen. Economen van de Fed wijten de forse stijging van de inflatie (4,2 procent op jaarbasis, het hoogste percentage sinds 2008) voornamelijk aan de ontwikkelingen op de tweedehandsautomarkt.

Hertz verwacht binnenkort het faillissement te beëindigen

Hertz maalt er niet om, integendeel. Sinds vorige maand is het bedrijf in handen van twee New Yorkse vermogensfondsen, Knighthead Capital Management en Certares Management. Deze week wist de formeel nog steeds in faillissement verkerende autoverhuurder vier miljard aan nieuwe leningen aan te trekken. Naar verwachting wikkelt Hertz binnen afzienbare tijd de Chapter-11 procedure af om een opgeklaarde horizon tegemoet te rijden. Want ook de autoverhuurbranche lijkt – uiteindelijk - te gaan profiteren van coronacrisis die veel reizigers uit het ov de auto indrijft.


Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland