Het aantal wegens wanbetaling ingediende schadeclaims is vorig jaar sterk gestegen. Een toename van dit type claims is een graadmeter voor de ontwikkeling van faillissementen. De stijging bedroeg 17,1 procent, een verdubbeling in vergelijking met 2018. Uitgedrukt in waarde is de stijging nog groter: 20,7 procent. De claims deden vooral zich voor in de retailsector waar sprake was van een aantal grote faillissementen. Dit blijkt uit een rapportage van kredietverzekeraar Atradius.
Bedrijven zien aantal onbetaalde rekeningen stijgen
Hoewel veel bedrijven vorig jaar dankzij de economische groei hogere omzetten konden noteren, zagen zij ook het stapeltje onbetaalde rekeningen groter worden. Voor facturen die ook na een reeks aanmaningen niet werden voldaan, dienden zij schadeclaims in bij hun kredietverzekeraar. Dit type claims laat een sterke stijging zien, volgens Atradius. De schadeclaims van het afgelopen jaar hebben vooral betrekking op de retail waar tal van ketens omvielen zoals Op=Op Voordeelshop, CoolCat en V&D-opvolger Hudson’s Bay.
‘Komst Amazon treft fysieke winkels’
Ook voor 2020 ziet Atradius het voor deze sector somber in, met name door de entree van de Amerikaanse onlinegigant Amazon. ‘De komst van Amazon zal niet alleen fysieke winkels treffen maar ook de prijzen en marges van andere online spelers onder druk zetten,’ zegt Edwin Kuhlman, hoofd acceptatie bij Atradius Nederland. ‘Partijen die inmiddels goed gepositioneerd zijn en voldoende financiële slagkracht hebben, zijn het best in staat om deze concurrent het hoofd te bieden.’
Liquiditeit bouw onder druk
Ook de bouw is nog niet uit de gevarenzone. Hoewel de sector in de eerste helft van het jaar goede resultaten boekte, zijn de effecten van het beleid rond stikstof en PFAS nog onzeker. ‘Veel lopende bouwprojecten zijn gestaakt,’ aldus Kuhlman. ‘Als een bedrijf nieuwe projecten in portefeuille heeft waar nog geen vergunningen voor zijn afgegeven, komt de liquiditeit onder druk te staan. Op den duur kan dit tot een toename van het aantal faillissementen leiden. Wij geven onze klanten in deze sector extra aandacht zodat zij hun kredietrisico’s kunnen blijven beheersen.’
Engelse bedrijven slechtste betalers
Voor ondernemers die zaken doen met het Verenigd Koninkrijk blijft het oppassen: de Engelsen spannen de kroon als het gaat om laat betalen. In Groot-Brittannië is zelfs sprake van het hoogste aantal achterstallige facturen, 35,1 procent. Het gemiddelde in West-Europa ligt op 29,9 procent. 7,9 procent van de aan het VK gerichte facturen staat langer uit dan negentig dagen.
Vooruitzichten andere handelspartners van Nederland
Voor andere belangrijke handelspartners van Nederland is het beeld gunstiger. Zo waren er in Duitsland, ondanks de terugval van de maakindustrie, relatief weinig schadeclaims, blijven de vooruitzichten in België goed, presteerde Frankrijk gemiddeld en heeft ook Italië het, zeker gezien de onzekere economische omstandigheden, redelijk goed gedaan.