Naast de 107 luchtvaartmaatschappijen die failliet zijn gegaan zijn er bovendien nog een ongespecificeerd aantal die zijn verdwenen door een fusie of een overname. Gemiddeld duurde het maar zes jaar voordat een nieuwe maatschappij het hoofd niet meer boven water hield en dus faillissement moest aanvragen. Er zijn bekende voorbeelden van dergelijke maatschappijen die onlangs failliet gingen, zoals WOW Air. Deze prijsvechter uit IJsland is opgericht in 2011, maar ging alweer kopje onder in 2019.
Ook in 2018 gingen verscheidene luchtvaartmaatschappijen failliet. In november van het jaar gebeurde dit bijvoorbeeld met het Nederlandse Air Hollandia. Het had grote plannen, maar heeft in totaal niet eens een meter gevlogen. Bovendien was er maar een vliegtuig, een Fokker 100, die gekleurd werd in het palette van het bedrijf. Ook dit vliegtuig kwam nooit van de grond, het bleef steken op de luchthaven van Maastricht.
In oktober van 2018 ging Cello Aviation over de kop. Deze luchtvaartmaatschappij uit Groot-Brittanië vloog voornamelijk voor derden, onder meer voor TUI fly. Ook het Nederlandse koningshuis gebruikte zo nu en dan een vliegtuig van dit Britse bedrijf, wat na jaren van verlies uiteindelijk failliet werd verklaard. Inmiddels heeft ons koningshuis gelukkig al een andere maatschappij gevonden waarmee het kan vliegen.
In dezelfde maand moest ook Cobalt Air stoppen met de vluchten. Deze luchtvaartmaatschappij uit Cyprus hield het minder dan twee jaar vol voordat het noodgedwongen moest stoppen. Dit kwam onder meer doordat het felle concurrentie had van verscheidene prijsvechters op Cyprus. Eerder in 2018, in mei om precies te zijn, kon ook NextJet uit Zweden helaas niet verder. Deze maatschappij was gespecialiseerd in het verbinden van kleine bestemmingen in Scandinavië en ook nog een lokale partner van KLM.