Actuele informatie over faillissementen en surseances

V&D online: nepnieuws over lijkenpikkers

Door:
Robert Jan Blom
  |  12 september 2018
De wedergeboorte van V&D? Pers en publiek kregen vorige week geen genoeg van het nieuws over de nieuwe V&D-webshop. Onze columnist Robert Jan Blom zat zich intussen stilletjes te verbijten: ‘V&D is helemaal terug. Deze poging tot herrijzenis beledigend en misleidend!’

Papagaaienkolonie 

Met de journalistiek onderhoud ik een haat-liefde verhouding. De pers die zo objectief mogelijk rapporteert heb ik innig lief; journalisten die elkaar in totale verbijstering en onkunde napraten haat ik! Helaas is de laatste categorie royaal vertegenwoordigd. Afgelopen week was deze papagaaienkolonie dominant aanwezig in het medialandschap. Ze citeerden quasi-handige ondernemers die beweerden dat V&D weer terugkeert.

V&D keert niet terug 

V&D is helemaal niet ‘back in town’. V&D is op 31 december 2015 failliet verklaard. Een faillissement betekent exit. Afgelopen. Einde oefening. Het bedrijf verdwijnt van de radar. ‘Doorstarts’ bestaan niet, herstarts wel. Onder bepaalde voorwaarden kan een nieuwe onderneming worden opgericht met gebruikmaking van de oude naam.

Misleidend

Dat laatste is hier gebeurd: een paar mensen hebben de naam V&D opgekocht en delen nu plechtig mede dat V&D weer terugkeert, weliswaar niet als winkel of warenhuis maar als website. Naar verluidt zou er een half miljoen euro betaald zijn voor de ‘merknaam’ van V&D. Het trucje werkte. Alle media schreeuwden het uit als ‘breaking news’: V&D keert terug! Gedurende de 128 jaar dat V&D bestond hebben we dit soort berichtgeving ‘misleidend nieuws’ genoemd. Tegenwoordig heet dat ‘nepnieuws’.

Retail Ventures

V&D komt absoluut niet terug, noch als warenhuis, noch als webwinkeltje. Alleen de naam V&D wordt gelanceerd door Retail Ventures waarin onder meer Roland Kahn (CoolCat), Jaco Scheffers en Ronald van Zetten (ex-HEMA) vertegenwoordigd zijn. Zij brachten het geld op tafel om een nieuwe webwinkel op te richten en voor een vliegende start bedachten zij dat het wel handig was om dan een vertrouwde naam te gebruiken.

Lijkenpikkerij

De naam V&D staat nog altijd voor de gerespecteerde oprichters, de families Vroom en Dreesmann. Als je dan een bedrijf begint dat helemaal niets te maken heeft met die oprichters, dan wordt dat ook wel lijkenpikkerij genoemd. Het is op zijn minst beledigend voor de oprichters en hun nakomelingen. De oude heer Dreesman zou zich in zijn graf omdraaien als hij over deze ‘show’ zou horen.


Noodruftige medemens

Ook voor potentiële klanten is deze poging tot herrijzenis beledigend en misleidend. Ga maar na: klanten worden in de waan gelaten dat ze bij hun ‘oude vertrouwde’ V&D spullen kopen, in werkelijkheid staan ze voor de toonbank van ‘K, S & Z’, van Kahn, Scheffers en Van Zetten. Gelukkig draait het bij de oprichters van deze namaak-V&D niet alleen om de centen. Ze gaan prat op hun filantropenoog voor de noodruftige medemens. Ze zeggen dat ze een grote doelgroep gaan bedienen, de doelgroep van 40-plussers enzo, want: ‘Deze doelgroep wordt door niemand bediend.’  Wat triest voor de doelgroep, hè. En wat nobel van deze heren dat ze al die arme oudjes gaan helpen! Gelooft u het?

De klant is niet gek

Deze zelfbedachte webconstructie zal het moeilijk krijgen. Je kunt de klant misleiden wat je wilt, de klant is niet gek. Zelfs Henk Krol-stemmers begrijpen dat ze bij Wehkamp en Bol heus welkom zijn. En de doorgewinterde klant van het V&D-warenhuis gaat gewoon naar de HEMA, de Bijenkorf, Hudson’s Bay of het voortmodderende Blokker.

Klantgegevens doorverkocht

Bovendien is in de markt te vernemen dat de webshops het moeilijk hebben. Er zijn er simpelweg teveel. Mensen zijn het een beu om iets te bestellen, te passen en het dan weer naar het postkantoor te moeten terugbrengen. Je blijft je afvragen of de spullen op tijd komen, of ze van goede kwaliteit zijn, of je klantgegevens intussen niet worden doorverkocht en of de website niet op punt staat om te vallen. Sinds vorige week moet je je ook afvragen of die winkelnaam ‘in het echt’ wel bestaat.

Gouden ei

In elk geval meent het trio Kahn, Scheffers en Van Zetten het gouden ei te hebben ontdekt. Je kiest gewoon een vertrouwde merknaam en dan begin je met diezelfde naam een bedrijf. En ja hoor, de papagaaienpers speelt het spel mee en lanceert die naam als een onderneming die ‘terugkeert’. Weet u wat? Voor dit vindingrijke trio heb ik nog wel wat bedrijfsnamen in de ijskast staan. Ze zijn zó te gebruiken. Wat denken de heren van Fokker, Ogem, Kroymans, Free Record Shop en de DSB-bank?

Robert Jan Blom

Robert Jan Blom Wie is Robert Jan Blom
Robert Jan Blom is een toonaangevend deskundige op het terrein van ondernemerschap en faillissementen. Hij publiceerde 75 boeken over het ondernemerschap, waaronder een groot aantal werken die specifiek ingaan op het faillissement. zoals Failliet in de Praktijk (1992), Failliet, Het onderzoek (1996) en Faillissement, Surseance en Schuldsanering (2000). Daarnaast is hij gastdocent, spreker en commentator: geregeld treedt hij op bij radio- en tv-programma’s als Buitenhof, RTL-Z en het NOS Journaal. Blom is als vast columnist verbonden aan Faillissementsdossier.nl.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland