De retailsector leek even te kunnen ontsnappen uit de hoek waar de klappen vallen. Maar dit weekend maakte de Bas Group, het moederbedrijf van computerketens Dixons, Mycom en iCentre, bekend op de rand van faillissement te balanceren. Bij de keten van ruim 150 winkels werken 1400 mensen.
Innovaties en overnames
Op de website van Bas Group moet je met een lantaarntje zoeken naar het bericht over de surseance-aanvraag. De site wordt gedomineerd door plaatjes van op elkaar gestapelde bedrijfslogo’s die tezamen de ‘grootste omni channel fullfilment onderneming in Nederland’ uitbeelden. Teksten spreken wervend over ‘visionaire interne ontwikkelingen, (online) innovaties en strategische overnames.’ In werkelijkheid is de Bas Group zelf een overnameprooi geworden. Afgelopen vrijdag kregen de medewerkers een e-mail van ceo Peter Brussel die meldde dat de onderneming voor een aantal vennootschappen uitstel van betaling heeft moeten aanvragen. Evenals het later gepubliceerde persbericht bevatte de mail nog de hoopvolle boodschap dat er naarstig wordt gezocht naar mogelijkheden om het bedrijf via een herfinanciering te laten doorstarten.
‘Garage start-up’ op studentenkamer
Bas Groep is halverwege de jaren negentig opgericht door Steven Bakker. De overlevering wil dat hij het voorbeeld volgde van illustere ondernemers als Steve Jobs en Jeff Bezos. Met een garage start-up legden zij de basis voor respectievelijk Apple en Amazon, Bakker kopieerde dit model op zijn studentenkamer in Haarlem. De student technische bedrijfskunde wilde zijn afstudeerscriptie in kleur uitprinten, in die tijd nog een tamelijk exotische en kostbare wens. Omdat hij signaleerde dat zijn medestudenten ook van hun zwart-wit documenten af wilden, besloot hij met korting een paar full-color printers aan te schaffen en door te verkopen – een handeltje dat hem op het idee bracht een winkel te beginnen. In 1996 opende hij aan de Kruisweg in Haarlem de eerste vestiging van MyCom.
‘Eten of gegeten worden’
Bakker staat te boek als een ietwat verlegen, nerdy ondernemer die de schijnwerpers liever vermijdt. Maar schijn bedriegt. Hij bouwde een reputatie op als een ondernemer die juist vanuit de coulissen slim wist toe te slaan. Zijn filosofie? ‘Het is eten of gegeten worden,’ zoals hij in 2013 opmerkte in een zeldzaam interview dat hij aan het blad Sprout toestond. Door overnames van iCentre en Dixons was zijn bedrijfje inmiddels uitgegroeid tot een grote speler in de computermarkt. Op zijn hoogtepunt realiseerde het concern een omzet van vierhonderd miljoen euro. In 2014 kwam de klad erin. Door de hevige concurrentie van bedrijven als Media Markt en Coolblue daalde de omzet tot 319 miljoen, er werd een verlies van bijna twaalf miljoen genoteerd. De banken eisten stevige ingrepen. Er bleek te weinig vertrouwen te bestaan in het vermogen van Bakker om in het vlees van zijn zo zorgvuldig opgebouwde concern te snijden.
Strategisch inzicht van een dinosaurus
Per 1 april moest Bakker op last van de RvC het veld ruimen voor Peter Brussel, een retailer die bij BCC en Blokker zijn sporen had verdiend. Maar nu Brussel de deur naar een faillissement heeft opengezet, komt er de nodige kritiek op hem los. Volgens Marco Heestermans, voormalig directeur retail van de Bas Group, beschikt Brussel over het strategisch inzicht van een dinosaurus, zo liet hij afgelopen zondag in De Telegraaf opschrijven. Grote leveranciers van Bas Group willen dat Steven Bakker terugkeert om te redden wat er te redden valt.