De wereldwijde autosector blijft gebukt gaan onder aanhoudende economische druk en complexe marktomstandigheden. Het nieuwste slachtoffer van deze crisis is de auto-onderdelenfabrikant Marelli. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Japan en wortels in Italië, heeft onlangs in de Verenigde Staten surseance van betaling aangevraagd onder Chapter 11 – een vorm van faillissementsbescherming waarbij het bedrijf zelf de leiding behoudt over het herstructureringsproces.
Schuldenberg en financiële injectie
Marelli kampt al langere tijd met een wankele financiële positie. De totale schuldenlast zou volgens schattingen oplopen tot tussen de vier en vijf miljard dollar. Alleen al aan ongedekte schulden zou het om zo’n 700 miljoen dollar gaan – omgerekend circa 605 miljoen euro. De coronapandemie, verstoorde toeleveringsketens, stijgende tarieven en algemene marktinstabiliteit hebben het bedrijf hard geraakt.
Toch is er hoop op herstel. Marelli heeft een toezegging ontvangen voor een financiering van 1,1 miljard dollar om de dagelijkse operaties tijdens het faillissementsproces voort te zetten. Opmerkelijk is dat slechts de helft van dit bedrag tot dusverre door de rechtbank is goedgekeurd. Rond 80 procent van de schuldeisers heeft inmiddels ingestemd met een plan om een deel van de schulden om te zetten in aandelen, wat moet bijdragen aan een stabielere financiële basis.
Grote namen in de klantenlijst, maar ook onder de schuldeisers
Marelli produceert onderdelen voor voertuigverlichting, elektronica, elektrische aandrijvingen, interieurontwerp en chassis. Het bedrijf heeft wereldwijd zo’n 45.000 werknemers en bedient grote autofabrikanten als Nissan, Stellantis, Bosch, Mazda en Tesla. Ondanks deze sterke klantenportefeuille, zijn ook de geldschieters niet de minsten: onder meer Deutsche Bank, Fortress Credit Advisors, Mizuho Financial Group en MBK Partners behoren tot de grote kredietverstrekkers. Investeringsmaatschappij Strategic Value Partners zou mogelijk een leidende rol overnemen, nu huidig eigenaar KKR heeft aangegeven te willen uitstappen.
Achtergrond en mislukte overnamepoging
Marelli ontstond uit het Italiaanse Magneti Marelli, opgericht in 1919, dat in 1967 werd overgenomen door Fiat. In 2018 kwam het bedrijf in handen van het Japanse Calsonic Kansei, eigendom van KKR. De fusie leidde tot een van de grotere wereldspelers in de auto-onderdelenindustrie.
In een laatste poging tot stabilisering leek eerder dit jaar de Indiase Motherson-groep interesse te tonen in een overname. De onderhandelingen strandden echter, waarna het bedrijf geen andere uitweg meer zag dan het aanvragen van faillissementsbescherming.
Sectorbrede malaise
Volgens een recente analyse van adviesbureau Berylls dreigt 2025 een even zwaar jaar te worden voor toeleveranciers als tijdens de coronacrisis. Marelli is dan ook niet het enige concern dat getroffen wordt: in Duitsland gingen eerder al bedrijven als Kick GmbH, WKW, Eissmann en Voit Automotive failliet. Ook andere grote spelers wereldwijd staan onder druk.
Desondanks blijft CEO David Slump optimistisch. “We hebben proactieve stappen gezet om onze financiële positie te stabiliseren en zo onze klanten, partners en medewerkers ook op lange termijn van dienst te kunnen zijn,” aldus Slump. Het herstructureringsproces moet Marelli niet alleen helpen om uit de schulden te komen, maar ook om zijn concurrentiepositie binnen de sector te versterken.