Eurostar staat aan de rand van een faillissement. Het aantal reizigers is met 95 procent teruggelopen. De onderneming die de hogesnelheidstreinen tussen het VK en het vasteland exploiteert kan over twee maanden niet meer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. ‘Een catastrofe is niet uitgesloten,’ aldus Jacques Damas, ceo van Eurostar, gisteren.
Treinen Eurostar rijden leeg naar Londen heen en weer
Vorig jaar daalde het aantal reizigers van Eurostar al met 85 procent. In de eerste weken van januari zijn de vanuit Amsterdam, Brussel en Parijs naar Londen pendelende treinen nagenoeg leeg. De steeds drastischer wordende coronamaatregelen komen voor Eurostar harder aan dan voor een spoorbedrijf dat geheel of gedeeltelijk in handen is van de staat. Omdat Eurostar een particuliere onderneming is, ligt het honoreren van een steunaanvraag veel moeilijker.
Bedrijfsstructuur Eurostar bemoeilijkt overheidssteun
Het hoofdkantoor van Eurostar staat in Londen maar het VK heeft zelf geen belang meer in de onderneming. In 2015 verkocht de Britse staat haar belang van veertig procent aan het Engels-Canadese investeerdersconsortium Patina Rail. De aandelentransactie leverde de Britse schatkist destijds 757 miljoen pond op – met de kennis van nu bezien een gouden deal. Het resterende eigendom van Eurostar berust bij de SNCF (55 procent) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS (5 procent).
Om het bedrijf tijdens de coronacrisis overeind te houden hebben de aandeelhouders al tweehonderd miljoen euro extra geïnvesteerd. Afgelopen maandag deed Eurostar-topman Jacques Damas een beroep op overheden om door de staat gegarandeerde leningen beschikbaar te stellen, vergelijkbaar met de steun die luchtvaartmaatschappijen krijgen. Het is echter allerminst zeker dat dit verzoek in Parijs of Londen een gewillig oor vindt: in het VK wordt Eurostar gezien als een Frans bedrijf en in Frankrijk als een Engels bedrijf.
Vanaf april 2021 weer met de veerboot naar Engeland
In drie uur en veertig minuten per trein van Amsterdam naar Londen reizen? Sinds april 2018 is het mogelijk maar de kans is aanzienlijk dat we in april 2021 weer in IJmuiden of Hoek van Holland op de veerboot moeten stappen.