In mijn jarenlange loopbaan als faillissementsexpert heb ik duizenden ondernemers om duizend verschillende redenen failliet zien gaan. Toch durf ik te beweren dat 95 procent van deze faillissementen onnodig was. Ik zal u uitleggen waarom.
Is een faillissement onvermijdelijk?
Knoopt u dit svp even goed in uw oren: niemand hoeft failliet te gaan. Niemand. Ik weet het, gefailleerde ondernemers doen vaak alsof hun faillissement even onvermijdelijk was als een zware onweersbui. Zij raakten er ‘toevallig’ in verzeild, de anderen ‘toevallig’ niet. Die plotselinge weersverandering is een rafelig alibi. In 95 procent van alle gevallen kondigt een faillissement zich lang van tevoren aan. Voor de ondernemer die de signalen niet wil zien, is een faillissement een sluipend gevaar. De zaken gaan wat slechter maar hij blijft zichzelf voorhouden dat het de crisis is, een slappe tijd of ‘gewoon’ een wat minder goed seizoen. De alerte ondernemer reageert anders. Hij vraagt zich af waarom zijn omzet terugvalt. Liggen zijn producten of diensten niet meer goed in de markt? Zijn er klanten weggelopen en zo ja, waarom? Zijn er goede verkopers vertrokken?
Hoe kan het faillissement worden voorkomen?
Wie geen analyse maakt van de cijfers, krijgt vanzelf antwoord: de zaken gaan bergafwaarts, het bankkrediet blijft tegen de limiet aan hangen of komt daar geregeld overheen. Facturen stapelen zich op, er komen aanmaningen binnen, de zaak begint uit de hand te lopen en na enkele maanden – soms na enkele jaren – is de toko failliet. Hoe had dit voorkomen kunnen worden? Door maatregelen te nemen, uiteraard. Wie zich bewust is van een verslechterende bedrijfseconomische situatie steekt de handen uit de mouwen. Als de kosten de pan uit gieren, moet er worden ingegrepen. Verkopers die greep verliezen op de markt moeten worden vervangen. Ligt het aan het assortiment, zorg dan voor verandering, aanpassing en schrap verliesgevende producten. Vraag vaste klanten naar hun mening. Hoe doet de concurrent het en waarom doet die het beter? Is de markt veranderd, ga daar dan in mee!
Erken bedrijfsblindheid
Vaak lijden ondernemers aan bedrijfsblindheid. Ze zijn het zicht kwijtgeraakt op de sterke en zwakke punten van hun onderneming. Een begrijpelijk euvel dat nu eenmaal kan ontstaan wanneer je jarenlang dag-in-dag-uit aan het roer staat van je bedrijf. Maar, wees eerlijk, erken dat je zelf de scherpte mist om de weg omhoog te vinden. Laat een bedrijfsadviseur naar je onderneming kijken. Nee, dat hoeft geen tonnen te kosten. Er zijn ook adviseurs die betaalbare tarieven hanteren. En voor kleine bedrijfjes is er zelfs bijna gratis hulp (denk aan het Ondernemersklankbord) beschikbaar. Soms is een frisse blik voldoende om De Oplossing te ontdekken.
Blijf je inzetten
Ga nooit akkoord met een roemloze ondergang. Je had toch alles over voor je bedrijf? Nou dan: blijf daar dan mee doorgaan. Het is het waard. Besef dat een faillissement het onomkeerbare einde betekent. Er breekt dan een zwarte periode aan, vervelend voor jou maar ook voor je levenspartner en de eventuele kinderen. Je moet een baan zoeken en je zult doorgaans jaren op een houtje moeten bijten. Het faillissement voorkomen betekent je verzetten, alert zijn, aanpassen, ingrijpen en veranderen. Wedden dat het dan lukt?
Robert Jan Blom