Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Zo voorkom je een faillissement

Door:
Robert Jan Blom
  |  28 augustus 2014
In mijn jarenlange loopbaan als faillissementsexpert heb ik duizenden ondernemers om duizend verschillende redenen failliet zien gaan. Toch durf ik te beweren dat 95 procent van deze faillissementen onnodig was. Ik zal u uitleggen waarom.

Is een faillissement onvermijdelijk?

Knoopt u dit svp even goed in uw oren: niemand hoeft failliet te gaan. Niemand. Ik weet het, gefailleerde ondernemers doen vaak alsof hun faillissement even onvermijdelijk was als een zware onweersbui. Zij raakten er ‘toevallig’ in verzeild, de anderen ‘toevallig’ niet. Die plotselinge weersverandering is een rafelig alibi. In 95 procent van alle gevallen kondigt een faillissement zich lang van tevoren aan. Voor de ondernemer die de signalen niet wil zien, is een faillissement een sluipend gevaar. De zaken gaan wat slechter maar hij blijft zichzelf voorhouden dat het de crisis is, een slappe tijd of ‘gewoon’ een wat minder goed seizoen. De alerte ondernemer reageert anders. Hij vraagt zich af waarom zijn omzet terugvalt. Liggen zijn producten of diensten niet meer goed in de markt? Zijn er klanten weggelopen en zo ja, waarom? Zijn er goede verkopers vertrokken?

Hoe kan het faillissement worden voorkomen?

Wie geen analyse maakt van de cijfers, krijgt vanzelf antwoord: de zaken gaan bergafwaarts, het bankkrediet blijft tegen de limiet aan hangen of komt daar geregeld overheen. Facturen stapelen zich op, er komen aanmaningen binnen, de zaak begint uit de hand te lopen en na enkele maanden – soms na enkele jaren – is de toko failliet. Hoe had dit voorkomen kunnen worden? Door maatregelen te nemen, uiteraard.  Wie zich bewust is van een verslechterende bedrijfseconomische situatie steekt de handen uit de mouwen. Als de kosten de pan uit gieren, moet er worden ingegrepen. Verkopers die greep verliezen op de markt moeten worden vervangen. Ligt het aan het assortiment, zorg dan voor verandering, aanpassing en schrap verliesgevende producten. Vraag vaste klanten naar hun mening. Hoe doet de concurrent het en waarom doet die het beter? Is de markt veranderd, ga daar dan in mee!

Erken bedrijfsblindheid

Vaak lijden ondernemers aan bedrijfsblindheid. Ze zijn het zicht kwijtgeraakt op de sterke en zwakke punten van hun onderneming. Een begrijpelijk euvel dat nu eenmaal kan ontstaan wanneer je jarenlang dag-in-dag-uit aan het roer staat van je bedrijf. Maar, wees eerlijk, erken dat je zelf de scherpte mist om de weg omhoog te vinden. Laat een bedrijfsadviseur naar je onderneming kijken. Nee, dat hoeft geen tonnen te kosten. Er zijn ook adviseurs die betaalbare tarieven hanteren.  En voor kleine bedrijfjes is er zelfs bijna gratis hulp (denk aan het Ondernemersklankbord) beschikbaar. Soms is een frisse blik voldoende om De Oplossing te ontdekken.

Blijf je inzetten

Ga nooit akkoord met een roemloze ondergang. Je had toch alles over voor je bedrijf? Nou dan: blijf daar dan mee doorgaan. Het is het waard. Besef dat een faillissement  het onomkeerbare einde betekent. Er breekt dan een zwarte periode aan, vervelend voor jou maar ook voor je levenspartner en de eventuele kinderen. Je moet een baan zoeken en je zult doorgaans jaren op een houtje moeten bijten. Het faillissement voorkomen betekent je verzetten, alert zijn, aanpassen, ingrijpen en veranderen. Wedden dat het dan lukt?

Robert Jan Blom

Meer faillissement nieuws
Tupperware Nederland wankelt terwijl Europa inzet op doorstart Van de redactie | dinsdag 16 september 2025
Failliet per provincie week 37 - 2025 Van de redactie | maandag 15 september 2025
Tupperware Nederland in surseance Emerce | maandag 15 september 2025
Comfort Kunststof Kozijnen failliet verklaard zo gouds | zondag 14 september 2025

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland