Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Niet tevreden over een product: wat zijn jouw rechten?

Door:
FaillissementsDossier.nl
  |  22 juli 2023
Gekocht is gekocht. Zo werkt het nou eenmaal. Wanneer je een aankoop hebt gedaan, wordt er dan ook over het algemeen van je verwacht dat je hier ook bij blijft. Er kunnen echter situaties zijn waarin je het product toch liever niet wilt houden. In dat geval is in de wet geregeld dat je binnen veertien dagen terug mag komen op je aankoop. Soms lukt het ook buiten die tijd om nog iets te regelen in samenspraak met het bedrijf.

Juridisch advies bij problemen met een bedrijf 

In uiterste gevallen is het soms noodzakelijk om juridisch advies te vragen. Bijvoorbeeld wanneer je duidelijk nog van het herroepingsrecht gebruik mocht maken, maar het bedrijf niet akkoord gaat met jouw retourzending. Of wanneer een product of dienst dusdanig slecht is geleverd, dat je graag een compensatie zou zien. Als er vervolgens niets met deze klacht wordt gedaan, kan dit erg overweldigend zijn. Want wat kun je dan nog doen? 

In dat geval is het goed om juridisch advies in te winnen. Dit kan bijvoorbeeld bij een Juridisch Loket. Dit is veelal gratis en vrijblijvend. Samen wordt er gekeken naar de situatie en jouw kansen ingeschat. Sta je inderdaad in je recht? En zo ja, wat kun je dan doen om het bedrijf te overtuigen ? Mocht het toch een zaak worden, dan zijn die kosten in eerste instantie voor jou. Pas wanneer de schuldvraag volledig bij het bedrijf gelegd kan worden, zullen deze kosten meestal ook voor zijn rekening komen. 

Herroepingsrecht 


Heb je spijt van je aankoop? Dan heb je wettelijk gezien veertien dagen de tijd om hierop terug te komen. Dit geldt zowel in de winkel als bij een digitale aankoop. Binnen dit termijn kun je aan de winkelier laten weten dat je van de aankoop afziet. In dat geval ben je wel verplicht om het product weer in optimale conditie retour te sturen. Dit betekent bij kleding bijvoorbeeld dat er geen vlekken in mogen zitten, de kaartjes er aan moeten blijven en dat ze weer in dezelfde verpakking worden teruggestuurd.

Het herroepingsrecht beschermt de consument tegen het doen van verkeerde aankopen en maakt online shoppen bijvoorbeeld ook aantrekkelijker. Nadat jij bewijs hebt getoond dat het product terug is gestuurd of als deze al in het bezit is van het bedrijf, heeft hij nog veertien dagen om het bedrag terug te storten of de betaling kwijt te schelden.

In uiterste gevallen wordt het herroepingsrecht niet goed in acht genomen. Misschien ervaar je dit zelf wel bij een webshop. Zo komt het bijvoorbeeld dikwijls voor dat men kan bewijzen dat een product terug is gestuurd, maar dat deze vervolgens zoek is geraakt bij het postbedrijf. De vraag is dan bij wie de schuld ligt. Behoud je dan altijd nog recht op een vergoeding? Het antwoord is in de meeste gevallen ‘ja’. Zeker als jij kunt bewijzen dat het product verzonden is. Kom je er niet uit met het bedrijf? Vraag dan om advies aan een juridisch expert. 

Meer faillissement nieuws
Kemari is failliet Marketingreport | vrijdag 12 september 2025
Aantal faillissementen opnieuw gedaald in augustus Van de redactie | vrijdag 12 september 2025
Nieuwe faillissementen van 11 september 2025 Van de redactie | donderdag 11 september 2025
Faillissementen deze week: groot aantal webshops bankroet oost.nl | donderdag 11 september 2025

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland