Actuele informatie over faillissementen en surseances

Nalatigheid ACM leidde tot miljoenenschade voor klanten failliet Flexenergie

Door:
Henk Hanssen
  |  24 november 2021
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) had veel eerder in moeten grijpen bij Flexenergie. Dit stelt curator Willem-Jan van Andel die al jaren onderzoek naar het energiebedrijf dat in 2018 failliet ging. De Belastingdienst bleef zitten met een miljoenenschuld. Tienduizenden klanten werden gedupeerd. Uitgerekend de Consumentenbond had hen aangeraden klant te worden bij Flexenergie.

ACM liet toe dat Flexenergie bleef voortbestaan

Technische kwaliteiten? Financiële kennis? Organisatievermogen? Een kloppend business model? Wie bij de ACM aanklopt voor een vergunning om een energiebedrijf te starten zou verwachten dat de Autoriteit Consument en Markt doet waarvoor zij is opgericht. Toezicht houden. Een toets afnemen. De belangen van consumenten beschermen. Niet dus. Hoewel er niet één keer een door een accountant goedgekeurde jaarrekening werd overlegd, liet de ACM toe dat Flexenergie bleef aanmodderen, ondertussen een spoor van financieel leed veroorzakend.

Flexenergie beloofde welkomstpremies tot 300 euro

Flexenergie bv werd in 2014 opgericht en ging in 2018 failliet. Het bedrijf liet een schuld van 23 miljoen achter aan de Belastingdienst en aan de ruim tienduizend klanten. Vooral de laatste schuld is schrijnend. Onder de klanten van Flexenergie waren veel mensen met een laag inkomen. Zij werden verleid om over te stappen doordat het bedrijf welkomstpremies beloofde die konden oplopen tot bijna driehonderd euro. De klanten konden niet weten dat ze tekenden voor een bedrijf ‘op geen moment haar administratie op orde had,’ zoals curator Van Andel in zijn net gepubliceerde faillissementsverslag schrijft.


Ook Consumentenbond faalde bij screening van Flexenergie

Willem-Jan van Andel, verbonden aan het Utrechtse Wijn & Stael Advocaten, heeft inmiddels 1041 uur en 17 minuten aan de kwestie besteed. En hoe: de kans is groot dat zijn relaas over de razendsnelle opkomst en dramatische ondergang van Flexenergie verplichte kost wordt voor studenten bedrijfseconomie die de liberalisering van de energiemarkt willen doorgronden. Ook andere autoriteit wordt door de curator niet gespaard. Flexenergie wist duizenden klanten te verwerven omdat het uitgerekend van de als buitengewoon betrouwbaar bekend staande Consumentenbond een warme aanbeveling kreeg.

‘Consumentenbond verdiende een miljoen euro aan Flexenergie-deal’

Zowel in 2016 als 2017 won Flexenergie een veiling die was georganiseerd door de bond die zich zo graag op de borst slaat om zijn beoordelingsvermogen. Meer dan twintigduizend mensen maakten daarop de overstap naar Flexenergie dat door bondsexperts aan een ‘uitgebreide screening’ zou zijn onderworpen. Van Andel stelt dat de Consumentenbond een miljoen euro verdiende aan de deal terwijl veel leden er juist het slachtoffer van werden. In een reactie op de site Follow the Money stellen zowel de ACM als de Consumentenbond dat hen geen enkele blaam treft.

Henk Hanssen Wie is Henk Hanssen
Henk Hanssen is als financieel-economisch redacteur verbonden aan Faillissementsdossier.nl. Hanssen studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Film- en TV-academie in Amsterdam. Hij werkte onder meer voor bedrijven als ING Bank en de ANWB en voor diverse week- en maandbladen, waaronder Rails, De Zaak, Money en Geld-magazine.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland