Actuele informatie over faillissementen en surseances

Oudste scheepsbouwer van Nederland failliet

Door:
Henk Hanssen
  |  27 oktober 2021
Scheepswerf De Hoop, een van de oudste en grootste scheepsbouwers van Nederland, is failliet. De werf uit het Gelderse plaatsje Tolkamer had al in oktober 2020 uitstel van betaling aangevraagd. De Hoop legde zich de laatste jaren toe op het bouwen van zeewaardige cruiseschepen. Nadat deze markt door de coronacrisis inzakte, bleven de orders uit. Door het faillissement verliezen 97 mensen hun baan.

Wordt scheepswerf De Hoop geveld door een virus?

In Tolkamer, een dorp van drieduizend inwoners in het Gelderse rivierengebied bij Lobith, weten ze het nog niet zo zeker. De Hoop failliet? Ach, de werf, opgericht in 1889, is al zo vaak uit zijn as herrezen – letterlijk. Na de Tweede Wereldoorlog was er niets meer van over. En vergeet niet, in zijn ruim honderddertigjarige bestaan is elke tegenslag overwonnen. Fusies, overnames, ongemeen felle concurrentie uit Zuid-Korea, China en Vietnam: De Hoop heeft zich altijd weten terug te vechten. Zou de glorieuze scheepswerf zich nu door een virus laten vellen?

Failliete scheepswerf De Hoop kon alles zelf maken

Het is nog te vroeg om te zeggen dat het doek definitief valt over het uitgestrekte terrein aan het Bijlands Kanaal, de drie kilometer lange verbinding die een paar honderd jaar geleden werd gegraven om een scherpe Waalbocht af te snijden. Zeker is dat de wolken inktzwart kleuren boven de lange kades waar het in normale tijden krioelt van de lassers, elektriciens, schilders, timmerlieden, installateurs en andere vaklieden. Want, zo weten ze in de hele maritieme wereld, bij shipyard De Hoop kunnen ze echt álles zelf maken. De werf beschikt zelfs over een eigen metaaldraaierij, brandsnijmachine en pijpfitterij.


Failliete scheepswerf De Hoop bouwde meer dan 1500 boten

In de loop van de geschiedenis zijn er bij De Hoop meer dan vijftienhonderd schepen gebouwd. Rondvaartboten, sleepboten, baggerschepen, kabellegschepen, tankers, zeilboten en exclusieve schepen om vliegtuigonderdelen mee te vervoeren voor Airbus. Innovatief maatwerk, dat was het handelsmerk van De Hoop. Onder Patrick Janssens, de bedrijfskundige én ervaren zeezeiler die in 2007 via een management buy-out eigenaar werd, brak een nieuwe bloeiperiode aan. Zijn vrouw Annemarie trad aan als marketingmanager. Door zich te richten op de bouw van luxe cruiseschepen wist de werf de ene order na de andere binnen te halen.

Failliete scheepswerf De Hoop: booming tot coronacrisis uitbrak

Als gevolg van de coronacrisis stortte juist de cruisemarkt in. ‘We waren booming tot de wereld in maart 2020 ineens op slot ging. Opdrachten gingen niet door en we kwamen steeds verder in de financiële problemen,’ verklaart Patrick Janssens tegen De Gelderlander. Vorig jaar ontving De Hoop ruim een miljoen euro aan steun van de overheid. ‘Het was overleven en hopen op nieuw werk, maar dat bleef uit.’

Henk Hanssen Wie is Henk Hanssen
Henk Hanssen is als financieel-economisch redacteur verbonden aan Faillissementsdossier.nl. Hanssen studeerde aan de School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Film- en TV-academie in Amsterdam. Hij werkte onder meer voor bedrijven als ING Bank en de ANWB en voor diverse week- en maandbladen, waaronder Rails, De Zaak, Money en Geld-magazine.

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland