Goedkope Oost-Europese chauffeurs inzetten is niet zaligmakend, zo ondervond Oenema Transport uit Heerenveen. Dit weekend kregen de veertig medewerkers te horen dat het faillissement van het bedrijf wordt aangevraagd.
‘Geen doorstart’
‘Een doorstart komt er niet,’ verklaart Oenema-directeur Ruurd Jellema tegen Transport Online. ‘Ik heb van alles gedaan om de onderneming te redden. Het is niet gelukt. Een koper is er niet.’ Afgelopen zaterdag bracht hij zijn personeel op de hoogte, naar verwachting spreekt de rechtbank Noord-Nederland binnen enkele dagen het faillissement uit over het bedrijf.
Gevoelige slag voor Heerenveen
Het bankroet van Oenema is een gevoelige slag voor Heerenveen. De firma, die al veertig jaar bestaat, is een begrip in de wijde omgeving. Vrijwel alle vormen van vervoer behoren tot het logistieke dienstenpakket: van taxiritten en ziekenvervoer tot warehousing, opslag en vrachttransport. Bovendien is Oenema een oude Friese familienaam die wordt geassocieerd met schaatsen en kaatsen, de skybox van SC Heerenveen en het Open Oenematoernooi van tennisverenging Oranjewoud – niet met de treurnis van een faillissement.
Malafide praktijken
Vorige maand raakte de naam Oenema al bezoedeld toen vakbond FNV het bedrijf betichtte van malafide praktijken: Oenema zou een schijnconstructie in stand houden om Bulgaarse chauffeurs achter het stuur te kunnen zetten. Op papier werd het werk uitbesteed aan Inter-East Trucking uit Sofia. Uit onderzoek van de FNV bleek dat op het officiële adres van Inter-East Trucking geen vrachtwagen te bespeuren was. ‘Er staat een flatgebouw, het is eenvoudigweg een woonadres en niemand had ooit een vrachtauto gezien,’ meldde Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek.
‘Het rommelt maar wat aan’
Op sociale media wordt meesmuilend gereageerd op het aangekondigde faillissement. ‘Het rommelt allemaal maar wat aan,’ verzucht ene Rubberduck op een forum voor chauffeurs. ‘Hoeveel, of liever gezegd hoe weinig werkgevers maken geen misbruik van deze constructies? Bijna iedereen doet er aan mee,’ klaagt zijn collega Routier. Directeur Jellema ziet geen verband tussen de beschuldigingen van FNV en het faillissement. Zelf noemt hij ‘de uitgeklede prijzen’ als reden voor het bankroet.