Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Geranos failliet na fraude met zorgdeclaraties, honderden inwoners dupe

Door:
FaillissementsDossier.nl
  |  24 september 2025
Stichting Geranos, jarenlang verantwoordelijk voor huishoudelijke hulp in Nieuwegein, IJsselstein en Vijfheerenlanden, is failliet verklaard door de rechtbank Midden-Nederland. In totaal zijn 464 inwoners afhankelijk van de stichting, onder wie ruim tweehonderd Nieuwegeiners. Voor hen hangt de continuïteit van ondersteuning nu aan een zijden draad.

De financiële problemen kwamen eind vorig jaar aan het licht, toen bleek dat Geranos structureel meer uren declareerde dan er daadwerkelijk waren geleverd. De administratie bleek daarnaast onvoldoende op orde. Omdat de organisatie geen verbeterplan opstelde, stelden de gemeenten Geranos formeel in gebreke en eisten zij bijna een half miljoen euro terug. Dat bedrag, in combinatie met al bestaande schulden, duwde de stichting verder richting de afgrond.

Ook de jaarrekening die deze zomer werd ingezien, liet een zorgwekkend beeld zien. Geranos schakelde juridische hulp in en voerde gesprekken met een mogelijke overnamekandidaat, maar die onderhandelingen liepen stuk. Op 16 september volgde het onvermijdelijke faillissement.

Hulp gaat deels door

Hoewel de stichting officieel failliet is, loopt de huishoudelijke ondersteuning voor de meeste inwoners voorlopig door. Waar dat niet lukt, zoeken de gemeenten samen met de Regionale Backoffice Lekstroom (RBL) naar alternatieve aanbieders. Inwoners zijn per brief op de hoogte gesteld.

Het contract met Geranos is nog niet ontbonden. Dat betekent dat de stichting, onder toezicht van een curator, verplicht is de bestaande hulpverlening voor te zetten en deze te declareren bij de gemeenten. Tegelijkertijd onderzoekt de curator welke zorgaanbieders bereid zijn de cliënten en contracten over te nemen.

Onrust onder inwoners

Ondanks de geruststellende woorden van de gemeenten, heerst er onzekerheid bij veel inwoners. Vooral in Nieuwegein, waar het grootste deel van de cliënten woont, vragen mensen zich af of ze hun vaste hulp wel zullen behouden. Een bewoonster uit de wijk Galecop verwoordt het treffend: “Ik heb drie keer per week hulp nodig. Mijn vaste hulp weet niet of ze kan blijven komen. Dan vraag je je toch af: wie helpt mij straks?”

Gemeenten benadrukken belang inwoners

De betrokken gemeenten laten weten dat de belangen van inwoners steeds voorop hebben gestaan en dat dit ook na het faillissement zo blijft. Toch kunnen zij niet uitsluiten dat hulp tijdelijk wegvalt. “We proberen dit te voorkomen en waar het gebeurt, het zo snel mogelijk op te lossen,” aldus een gezamenlijke verklaring. RBL heeft alvast geïnventariseerd welke aanbieders de zorg kunnen overnemen om de gevolgen voor cliënten zo klein mogelijk te houden.

Meer nieuws over dit onderwerp

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland