De Nederlandse tak van Tupperware verkeert in zwaar weer. De rechtbank Amsterdam heeft het bedrijf op 12 september voorlopig uitstel van betaling verleend, een voorportaal van faillissement. Daarmee lijkt het iconische merk, dat ooit zijn succes dankte aan de beroemde Tupperwareparty’s, in Nederland geen toekomst te hebben.
Europese doorstart zonder Nederland
Ironisch genoeg komt het nieuws slechts enkele dagen nadat de Franse investeerder Cédric Meston Tupperware France heeft overgenomen en het merk nieuw leven inblaast in Europa. Zijn plannen richten zich op vijf landen – Frankrijk, België, Duitsland, Italië en Polen – maar Nederland blijft voorlopig buiten beschouwing.
Waar in die landen een herlancering wordt uitgerold, moet Tupperware Nederland toezien hoe de activiteiten langzaam uitdoven. Producten zijn hier alleen nog verkrijgbaar zolang de voorraad strekt, zo laat distributeur Tel Sell via de eigen webshop weten. Over de surseance zelf wordt daar met geen woord gerept.
Houdstermaatschappij met groot vermogen
Volgens bewindvoerder Cédric de Breet gaat het bij Tupperware Nederland om een houdstermaatschappij zonder operationele activiteiten. Dat betekent dat er nauwelijks banen op de tocht staan. Uit de meest recente jaarrekening blijkt dat de Nederlandse vennootschap eind 2022 nog over een eigen vermogen van ruim 132 miljoen euro beschikte, op een balanstotaal van bijna 683 miljoen.
De vennootschap staat onder leiding van bestuurders Njoek Ho en Steven Ramos, waarbij laatstgenoemde ook financieel bestuurder is bij het Amerikaanse moederbedrijf. Dat moederbedrijf kwam vorig jaar zelf in grote problemen door oplopende schulden en hevige concurrentie, en moest eveneens uitstel van betaling aanvragen.
Rol van Tel Sell en MediaShop
Voor Nederlandse klanten verandert er vooralsnog weinig. Sinds begin 2024 is Tel Sell, onderdeel van MediaShop, officieel zelfstandige distributeur van Tupperware in Nederland. Zij benadrukken dat de surseance van de houdstermaatschappij losstaat van de verkoopactiviteiten. Bestellingen via de webshop zouden dus gewoon geleverd worden.
Van wonderkom tot onzeker voortbestaan
Het verhaal van Tupperware begon in de jaren veertig, toen de Amerikaanse chemicus Earl S. Tupper zijn eerste kunststof schalen introduceerde. Met de introductie van de Tupperwareparty’s in de jaren vijftig groeide het merk wereldwijd uit tot een fenomeen.