Air Belgium, de luchtvaartmaatschappij onder leiding van Niky Terzakis, bevindt zich in een kritieke fase en dreigt binnen twee weken failliet te gaan als er geen nieuwe investeerder wordt gevonden. De Belgische maatschappij heeft al bijna een jaar bescherming tegen haar schuldeisers, maar de tijd dringt nu onvermijdelijk.
Financiële redding noodzakelijk
De ondernemingsrechtbank van Nijvel heeft Air Belgium op 5 september nog twee weken de tijd gegeven om een oplossing te vinden voor haar aanhoudende financiële problemen. Zonder nieuwe financiering, naar verluidt minstens 18 miljoen euro, lijkt een faillissement onafwendbaar. De noodzaak van een kapitaalinjectie werd pijnlijk duidelijk na de publicatie van de jaarcijfers afgelopen zomer. Het stopzetten van passagiersvluchten leidde tot een omzetdaling van 40 procent, van 258 miljoen naar 156 miljoen euro. Hoewel dit leidde tot een halvering van het verlies, blijft de situatie precair met een negatief eigen vermogen van 69 miljoen euro.
Potentiële investeerders haken af, onzekerheid groeit
De Chinese vrachtluchtvaartmaatschappij Sichuan Airlines werd genoemd als een potentiële redder, maar heeft zich teruggetrokken, waardoor de zoektocht naar een nieuwe investeerder nog urgenter is geworden. Ook de Waalse overheid lijkt niet langer bereid om in te grijpen, tot teleurstelling van veel werknemers die hoopten dat Air Belgium snel weer financieel gezond zou worden.
Met minder dan twee weken te gaan, staat de toekomst van Air Belgium op het spel. Zonder nieuwe geldschieters of verdere juridische bescherming tegen schuldeisers dreigt het doek te vallen voor de Belgische luchtvaartmaatschappij.