Actief Zorg, een thuiszorgorganisatie, heeft net als vele andere zorgorganisaties te maken met kosten die niet meer in verhouding staan tot de inkomsten. Dit heeft geleid tot de faillissementsaanvraag van Actief Ondersteunende Diensten BV, een bedrijfsonderdeel van Actief Zorg. Het betreft hier de stafafdelingen, waar ongeveer 150 van de in totaal 5500 medewerkers werkzaam zijn. Actief Zorg meldt dat dit nodig is om ervoor te zorgen dat de zorgverlening aan hun klanten gewoon door kan blijven gaan.
Toenemende kosten in de zorg
De afgelopen jaren zijn de kosten voor zorg enorm toegenomen als gevolg van onder meer hyperinflatie en de COVID-19-pandemie. Naast de toenemende kosten hebben zorgbedrijven ook te maken met een stijgend ziekteverzuim, toegenomen administratieve lasten en een landelijk arbeidsmarktprobleem. Lia van Galen, algemeen directeur van Actief Zorg, geeft aan dat de toegenomen kosten niet opwegen tegen de vergoeding die zij krijgen van gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoren. Het gat tussen de kosten en tarieven is te groot geworden, wat heeft geleid tot het faillissement van het bedrijfsonderdeel.
Geen invloed op andere medewerkers en klanten
De faillissementsaanvraag van Actief Ondersteunende Diensten BV heeft geen invloed op de situatie van de overige 5350 medewerkers. Zij blijven de zorg leveren aan de ruim 23000 klanten van Actief Zorg, wat de eerste prioriteit blijft. De komende weken zal Actief Zorg samen met een curator zich buigen over de toekomst van de ondersteunende diensten. Hoewel Actief Zorg niet zonder deze diensten kan, is er het besef dat snijden in de overheadkosten onvermijdelijk is.
Onzekere periode voor stafmedewerkers
Voor de 150 stafmedewerkers zal er een onzekere periode aanbreken, maar tijdens en na deze periode blijft de uitvoering van de zorg prioriteit en blijft Actief Zorg volledig operationeel. De focus ligt op het vinden van een oplossing voor de toekomst van de ondersteunende diensten, waarbij het belang van de klanten en medewerkers voorop blijft staan.