De Duitse online modegigant Zalando heeft afgelopen jaar een flinke winstdaling geïncasseerd. De reden: consumenten kiezen er weer vaker voor om fysieke winkels te bezoeken voor hun kledingaankopen. De resultaten van Zalando laten zien dat het einde van de lockdowns nu echt voelbaar is voor bedrijven die juist tijdens de pandemie flink groeiden.
De winst voor belastingen en rente (ebit) van Zalando kwam in 2022 uit op €184,6 miljoen, ruim minder dan de helft van de €468,4 miljoen van het jaar ervoor. De nettowinst bedroeg €16,8 miljoen, slechts een fractie van de €234,5 miljoen van het jaar daarvoor. De omzet bleef met ongeveer €10,3 miljard vrijwel gelijk aan het jaar ervoor.
Honderden banen op de tocht
Zalando verwacht dit jaar slechts een kleine omzetgroei van maximaal 4%, maar houdt ook rekening met een mogelijke krimp van 1%. De winst wordt geschat tussen de €280 en €350 miljoen.
Als gevolg van de tegenvallende resultaten heeft Zalando aangekondigd honderden banen te schrappen. Voornamelijk het management wordt getroffen.
Sterk herstel
Zalando verwacht niettemin een sterk herstel van de mode-industrie in de nabije toekomst. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in de uitbreiding van zijn duurzame modeassortiment en in de verbetering van zijn logistieke processen. Bovendien verwacht Zalando dat consumenten in de toekomst weer meer online zullen winkelen, waardoor het bedrijf zijn positie als marktleider kan behouden.